Stoppen met roken: feiten en cijfers

Zo’n 80% van de rokers wil stoppen met roken. Ieder jaar voegen ruim 1 miljoen rokers de daad bij het woord en doen één of meer stoppogingen. In 2018 deed 36,9% van de rokers een serieuze stoppoging. De meeste rokers hebben meerdere pogingen nodig voordat het hen lukt om definitief te stoppen. Dat is niet gek, want roken is een echte verslaving.

Hulpmiddelen vergroten kans op succes

Gebruik van een hulpmiddel bij stoppen met roken vergroot de kans op succes. Er zijn verschillende methoden in omloop, maar ze zijn niet allemaal bewezen effectief. De methoden waarvan wetenschappelijk is vastgesteld dat ze werken staan beschreven in de Richtlijn behandeling tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning. Voor huisartsen bestaat er een behandelrichtlijn met dezelfde conclusies en aanbevelingen. Deze kennis is ook te vinden op de website ikstopnu.nl en bij thuisarts.nl.

Van de volgende hulpmiddelen is aangetoond dat deze de succeskans vergroten:

Begeleiding door middel van gesprekken is over het algemeen effectiever dan alleen zelfhulpmateriaal, zoals folders en online informatie. De effectiviteit van de hulp bij stoppen met roken is groter als deze wordt uitgevoerd door daartoe opgeleide begeleiders. Deze zijn te vinden op de hulp in de buurt-kaart en in het Kwaliteitsregister Stoppen met Roken.

Gebruik van hulpmiddelen

In 2018 gebruikte 18% procent van de (ex-)rokers professionele begeleiding, nicotinevervangers of geneesmiddelen. Iets minder dan 14% gebruikte een methode die niet bewezen effectief is. Ruim 68% gebruikte helemaal geen hulpmiddel. De kans dat een stoppoging slaagt is groter met goede ondersteuning. Om de drempel tot die hulp te verlagen hoeft vanaf januari 2020 geen eigen bijdrage betaald te worden voor ondersteuning bij stoppen met roken in de eerstelijn (voorgeschreven door de huisarts).

Effecten van stoppen met roken op korte en lange termijn

Stoppen met roken heeft altijd zin, ook voor een korte tijd.

  • Na twintig minuten dalen de bloeddruk en hartslag;
  • Na twaalf uur is het koolmonoxidegehalte in het bloed weer normaal;
  • Na twee tot twaalf weken zijn de longfunctie en bloedsomloop verbeterd;
  • Na een tot negen maanden is de rokershoest weg en heeft de ex-roker meer adem;
  • Na een jaar is het verhoogde risico op coronaire hartziekten gehalveerd;
  • Na vijf tot vijftien jaar is het risico op een beroerte gelijk aan dat van een niet-roker;
  • Na tien jaar is het verhoogde risico op longkanker gehalveerd en het risico op andere kankersoorten verminderd;
  • Na vijftien jaar is het risico op coronaire hart- en vaatziekten gelijk aan dat van een niet-roker.

Meer informatie over stoppen met roken

Wilt u stoppen met roken? Ga dan naar ikstopnu.nl of bel gratis de Stoplijn 0800-1995.

Het Trimbos heeft een website met algemene informatie over tabak en specifieke informatie over roken voor jongeren.

Professionals kunnen meer informatie over (stoppen met) roken en tabak vinden op rokeninfo.nl/professionals.

Hier vindt u ook informatie over het scholingsaanbod in het lopende kalenderjaar.

In de toolkit van de Taskforce Rookvrije Start vindt u materialen om stoppen met roken bespreekbaar te maken met zwangere vrouwen. Via Rookvrije Ouders kunt u ouders snel en makkelijk doorverwijzen naar effectieve ondersteuning bij het stoppen met roken.

Op de site rookvrijezorg.com staan tips en tools om een zorginstelling rookvrij te maken en adviezen over het begeleiden of verwijzen van rokende patiënten/ cliënten.