Mentale gezondheid van de jeugd
De jeugd is een periode met veel kansen voor groei en ontwikkeling. Het is dan ook een goede periode om te investeren in promotie van mentale gezondheid en preventie van mentale problemen. Kennis over dit thema is echter versnipperd. In dit dossier bundelen we daarom achtergrondinformatie en theorie over de mentale gezondheid van kinderen, jongeren en studenten.
Mentale gezondheid van jeugd is een urgent thema. Tegelijkertijd is de kennis over dit thema versnipperd. Het bundelen van kennis is daarom heel belangrijk.
Marloes Kleinjan, Programmahoofd Jeugd
In dit dossier
In dit kennisdossier wordt ingegaan op onderzoeken naar mentale gezondheid van de jeugd, risico- en beschermende factoren en wat er kan worden gedaan om mentale gezondheid te bevorderen. We maken hierbij waar nodig onderscheid tussen kinderen (0-12 jaar), jongeren (12-18 jaar) en studenten (18-25 jaar).
Investeren in mentale gezondheid is belangrijk
Investeren in een goede mentale gezondheid bij jeugd kan bovendien de kans op het ontstaan van problemen verkleinen. Dit is nodig aangezien internationaal onderzoek laat zien dat 62,5% van de psychische aandoeningen begint voor de leeftijd van 25 jaar en 34,6% zelfs al voor de leeftijd van 14 jaar [1]. Het hebben van psychische problemen in de jeugd leidt vaak tot lichamelijke en psychische problemen op latere leeftijd, waaronder middelengebruik, slaapproblemen, depressieve stoornissen en suïcidaliteit [2, 3, 4]. Investeren in de mentale gezondheid van de jeugd kan op verschillende niveaus: op individueel, sociaal en maatschappelijk niveau.
Meer informatie
- Solmi, M., Radua, J., Olivola, M., Croce, E., Soardo, L., Salazar de Pablo, G., Il Shin, J., Kirkbride, J. B., Jones, P., Kim, J. H., Kim, J. Y., Carvalho, A. F., Seeman, M. V., Correl, C. U., & Fusar-Poli, P. (2022). Age at onset of mental disorders worldwide: Large-scale meta-analysis of 192 epidemiological studies. Molecular Psychiatry, 27(1), 281-295. https://doi.org/10.1038/s41380-021-01161-7
- Fichter, M. M., Kohlboeck, G., Quadflieg, N., Wyschkon, A., & Esser, G. (2009). From childhood to adult age: 18-year longitudinal results and prediction of the course of mental disorders in the community. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 44(9), 792-803. https://doi.org/10.1007/s00127-009-0501-y
- McGee, R., Williams, S., Poulton, R., & Moffitt, T. (2000). A longitudinal study of cannabis use and mental health from adolescence to early adulthood. Addiction, 95(4), 491-503. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2000.9544912.x
- Ong, M. S., Lakoma, M., Bhosrekar, S. G., Hickok, J., McLean, L., Murphy, M., Poland, R. E., Purtell, N., & Ross‐Degnan, D. (2021). Risk factors for suicide attempt in children, adolescents, and young adults hospitalized for mental health disorders. Child and Adolescent Mental Health, 26(2), 134-142. https://doi.org/10.1111/camh.12400
Actueel
-
Blog
Aan de slag met prestatiedruk, schoolstress en schoo...
Jongeren die lekker in hun vel zitten, leren beter. En omgekeerd helpt goed onderwijs hen om beter in hun vel te zitten. Ondanks dat het met ... -
Blog
Forse bezuinigingen op preventie van middelengebruik...
Het kabinet Schoof maakt momenteel keuzes die ingrijpende gevolgen gaan hebben voor preventie van middelengebruik en bevorderen van mentale g... -
Blog
De studentenambtenaar, een brug tussen stad en student
"Een studentenambtenaar biedt gemeentemedewerkers een makkelijk aanspreekpunt, bespaart tijd, maakt gesprekken toegankelijker én geeft studen... -
Nieuws
Met handreiking aan de slag met een studiedag over w...
Als je in het primair, voortgezet of gespecialiseerd onderwijs blijvend wilt werken aan het welbevinden van leerlingen en het schoolteam, kan... -
Nieuws
Stijn legt basis voor werken aan studentenwelzijn in...
Het Trimbos-instituut heeft vanuit het programma Stijn een rapport gepubliceerd: ‘Integraal werken aan studentenwelzijn’. Dit is in samenwerk... -
Nieuws
Opstapeling verantwoordelijkheden zorgt voor druk en...
Mbo-studenten die prestatiedruk en stress ervaren geven aan dat dit komt door een opstapeling van verantwoordelijkheden. Zoals stages in comb... -
Actueel
Stappenplan welbevinden voor het MBO gepubliceerd
Veel MBO-scholen willen structureler aandacht geven aan welbevinden. Wat kun je doen om hier een goede start mee te maken? De belangrijkste t... -
Blog
Meer gezondheidswinst met minder geld: kan dat wel?
Ja, maar dat vraagt om een stevige koerswijziging. Simone Onrust, Senior wetenschappelijk medewerker, is duidelijk: “Te vaak wordt er nog geï... -
Nieuws
Opvallend veel scholieren vapen en gokken online voo...
Online gokken is verboden voor minderjarigen. Toch gokt 1 op de 15 middelbare scholieren online voor geld. Dit blijkt uit de ScholierenMonito... -
Nieuws
Stapsgewijs werken aan welbevinden in het onderwijs
Veel scholen in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs willen meer, blijvende aandacht geven aan welbevinden. Wat kun je doen o... -
Blog
Wat de school kan betekenen voor jonge mantelzorgers
“Stel je eens een schoolklas voor. Een groep kinderen, klaar voor de les. Daar kunnen zomaar zeven jonge mantelzorgers tussen zitten.” Aniek ... -
Nieuws
Nieuwe inspiratiekaarten over werken aan welbevinden...
Wil je meer aandacht voor het thema welbevinden binnen jouw school en ben je op zoek naar voorbeelden, tools en tips uit de praktijk? Om je o...