NIX18 materiaal risicovolle momenten

nix18voorprofs logo nix18

Er zijn verschillende risicovolle momenten waarbij de norm 'niet drinken en roken tot 18 jaar' door de omgeving versterkt kan worden. Denk hierbij aan carnaval, kermissen, festivals, eindexamenfeesten, vakanties, kerst en Oud & Nieuw.

#NIXnodig: campagne voor jongeren

Over de campagne

Met #NIXnodig kunnen jongeren geattendeerd worden op NIX18. Er wordt ingehaakt op allerlei leuke, maar ook risicovolle momenten, zoals carnaval, op pad met vrienden, feestvieren, vakantie of misschien zelfs naar een festival gaan. #NIXnodig richt zich direct tot jongeren en toont dat het net zo leuk of zelfs leuker is zonder roken of alcohol. De kernboodschap luidt:

 

Wij zijn leuker/gezelliger/frisser/… zonder alcohol of roken! #NIXnodig

Instagramposts en -stories

Deze boodschap communiceren we met beelden van leuke momenten en interactieve polls op Instagram, ondertekend met #NIXnodig. Het doel is om de boodschap zoveel mogelijk te verspreiden via de kanalen van preventieprofessionals, jongerenorganisaties, jongerenwerkers, buurtcoaches en gemeenten. De toolkit bevat kant-en-klare Instagram posts en stories met interactieve polls of quizvragen en drukbestanden voor affiches en flyers om het gesprek met jongeren aan te gaan.

Nieuw materiaal

Deze zomer ontwikkelden we (aanvullend) nieuw materiaal voor #NIXnodig. Het gaat om vier video's en twee informatieve carrousels/sliders bedoeld voor Instagram, Snapchat en YouTube. De boodschap hiervan is: 'Wij zijn gezelliger zonder alcohol' en 'Wij zijn frisser zonder roken'. Bovendien is er een handleiding over hoe je dit materiaal op sociale media post. Download hieronder het materiaal:

Carnaval

Het onderstaande zip bestamd bevat alle materialen om in te zetten rondom het thema 'carnaval'.

#NIXnodig

Kerstmis

Het onderstaande zip bestand bevat alle materialen om in te zetten rondom het thema 'kerstmis'.

#nixnodig

New Year

Het onderstaande zip bestand bevat alle materialen om in te zetten rondom het thema 'New Year'.

#nixnodig

Zomer

Het onderstaande zip bestand bevat alle materialen om in te zetten rondom het thema 'zomer'.

#nixnodig

EnVerderNIX: campagne voor ouders

Over de campagne

Met de toolkit En Verder NIX willen we ouders eraan herinneren dat het belangrijk is om duidelijke afspraken te maken met hun kinderen. Vooral tijdens risicovolle momenten. In de materialen worden verschillende leuke momenten getoond, maar dan met de toevoeging En Verder NIX. Omdat alcohol daar geen onderdeel van hoeft te zijn. Zo wordt er een positieve basis gelegd in de materialen. Op dit moment bevat de toolkit twaalf verschillende 'risicovolle momenten' .

Materialen

Per moment vindt u diverse materialen geschikt voor social media, maar ook een narrowcasting animatie, drukbestanden voor een poster en format teksten voor een nieuwsbrief. Gebruik deze om ouders te ondersteunen en ze - juist op die momenten waar vaak alcohol wordt geschonken - eraan te herinneren om duidelijke afspraken te maken met kun kind.

Overige materialen

Bekijk en bestel onze NIX18 ansichtkaarten voor kerst, carnaval en andere risicovolle momenten.

Ansichtkaarten

Posters

Onderstaande zip-bestanden bevatten de ansichtkaart-beelden als poster (3 formaten) en als social media beelden.

Conceptartikelen carnaval en alcohol

Conceptteksten in Word-bestanden om te gebruiken voor gemeentebladen, huis-aan-huis-bladen, websites e.d.

Terugblik inspiratiesessie zomer

Om deze zomer NIX18 goed op de kaart te zetten, werd tijdens een geslaagde eerste inspiratiesessie de jaarlijkse campagne 'Een zomer van NIX' toegelicht door In Control of Alcohol & Drugs en Unity. Samen met deze partijen ontwikkelde het Trimbos-instituut een nieuw praatdocument wat goed inzetbaar is voor BOA's en andere professionals om met jongeren in gesprek te gaan. Tenslotte werd door online marketing bureau Goldfizh tips gegeven over de inzet van de toolkits En Verder NIX en #NIXnodig.

nix18voorprofs logo nix18