
Met de slogan 'Hoe show jij je ID?' sporen we jongeren aan om hun ID spontaan te laten zien. Landelijk wordt de actie ondersteunt door materialen die u lokaal kunt inzetten.
Actieperiode: 5 t/m 18 september 2022
De NIXzonderID actie vindt dit jaar plaats van 5 t/m 18 september 2022. Verstrekkers van alcohol en tabak worden via brancheorganisaties geattendeerd en opgeroepen om NIXzonderID materiaal te bestellen en tijdens de actieperiode te gebruiken op hun verkoopplek.
Leeftijdschecker van NIX
Heeft de koper de juiste leeftijd?
Voor verstrekkers van alcohol en tabak is het checken van de leeftijd vaak een lastig onderdeel. Om hen daarbij te ondersteunen is deze kalender ontwikkeld. Hierop is eenvoudig de datum af te lezen die minimaal nodig is voor verkoop van alcohol en/of tabak. Heeft de koper niet de juiste leeftijd op zijn/haar ID staan? Dan uiteraard géén verkoop van deze middelen.
De kalender is gemaakt met het oog op een ‘natte’ baromgeving en voorzien van tips voor de leeftijdscheck. De NIX18 leeftijdschecker is voor een langere periode in te zetten en bruikbaar tot en met het jaar 2029.

Algemene materialen
Hoe show jij je ID?
Met het materiaal ‘Hoe show jij je ID?’ worden jongeren gemotiveerd om spontaan hun ID kaart te showen. Fijn, want dan hoeven kassamedewerkers in de supermarkt en horecapersoneel er niet naar te vragen. Het materiaal bestaat uit posters, stickers en tentkaarten. De posters kunnen op een prominente plek worden opgehangen. De stickers zijn bedoeld om bijvoorbeeld op kassa of bar te plakken. Hier kunnen jongeren hun ID op leggen. De tentkaart met uitklappodium werkt perfect op een tafeltje in de horeca. Ook hier kunnen jongeren hun ID kaart showen.
'De quiz van NIXzonderID' kan afgespeeld worden op beeldschermen (bijv. op sportverenigingen).
E-learning
Soms moet je nee verkopen
In deze online training van het CBL worden acht spelregels voor de verkoop van alcohol en tabak uitgelegd waaraan een kassamedewerker zich moet houden.
PR & Communicatie materiaal
Voorbeeld persbericht waarmee u lokaal aandacht kan vragen voor de NIXzonderID actie.
Voorbeeldtekst aan waarmee u op websites de NIXzonderID actie kunt promoten.
Breng de supermarkten, horeca en sportverenigingen op de hoogte van de actie en vraag hen om mee te doen.

Sociale media materiaal