Gamen is voor veel jongeren een leuke vorm van vrijetijdsbesteding, maar sommige jongeren kunnen hier in doorschieten. Het Trimbos-instituut biedt informatie over de positieve kanten en inzet van games, maar ook over het voorkómen van en ondersteunen bij problematisch gamen en gameverslaving. De informatie is gericht professionals, gamers en hun omgeving.
Vragen?
Via onze publieksinformatie websites en infolijnen geven we voorlichting over gamen. We ontwikkelen lesmaterialen voor scholen die helpen problematisch gamen voorkómen. En in samenwerking met andere experts ontwikkelden we video games ter preventie en behandeling van angst en depressie bij kinderen en adolescenten (serious gaming).
Hoewel het aantal gameverslaafden relatief beperkt is, leven er veel vragen bij professionals, ouders en anderen in de omgeving van gamers. Er is nog relatief weinig onderzoek gedaan naar gamen, de gevolgen van overmatig gamen en gameverslaving. Met diverse onderzoeken in samenwerking met andere experts willen wij de kennis over gamen vergroten.
Preventie van problematisch gamen en gameverslaving
Hoe helpt u als professional problematisch gamen en gameverslaving voorkómen? Onze aanbevelingen:
- Richt preventie op adolescenten en jongvolwassenen
- Zet individueel gerichte interventies in en geen groepsgewijze interventies
- Zet met primaire preventie in op onderliggende factoren waarvan bekend is dat ze bijdragen aan het ontstaan van problematisch gamen
- Zet met secundaire preventie in op onderliggende factoren waarvan bekend is dat ze bijdragen aan het ontstaan van problematisch gamen
- Voorzie ouders die problemen signaleren van informatie over games, gamen en (het terugdringen van) problematisch gamen
- Voorzie professionals die problemen signaleren van informatie over games, gamen en (het terugdringen van) problematisch gamen
- Investeer in de ontwikkeling van een evidence based aanbod voor secundaire preventie
- Investeer in onderzoek naar problematisch gamen
Ook onderwijsprofessionals kunnen aan de slag met preventie van problematisch gamen. Binnen ons preventieprogramma Helder op School zijn diverse lesmaterialen beschikbaar die leerlingen onder andere wijzen op de risico’s van overmatig gamen.
Gezond digitaal gedrag stimuleren
"Sta niet alleen afwijzend tegenover games, maar verdiep je er ook in," adviseert Anouk Tuijnman (Wetenschappelijk onderzoeker Gamen, Gokken & Digitale balans). Lees haar tips voor het stimuleren van gezond digitaal gedrag in een interview met Leraar24.
“Ga met je kind in gesprek over gamen," adviseert Tony van Rooij (projectleider Gamen, Gokken en Digitale balans). "Zo ontdek je wat gamen jouw kind oplevert en of het gamen niet ten koste gaat van andere activiteiten." In een podcastaflevering van Echte Oogappels vertelt Van Rooij hoe je zorgt voor een goede digitale balans. Daarbij heeft Van Rooij zowel aandacht voor de mogelijke problemen die op kunnen treden bij overmatig gamen als de positieve effecten ervan.
Artikelen
- International school-related sedentary behaviour recommendations for children and youth
- Don’t Gamble With Children’s Rights”—How Behavioral Design Impacts the Right of Children to a Playful and Healthy Game Environment
De collega's van dit programma zijn niet anti-gamen of anti sociale media. Zowel gamen als gebruik van sociale media zijn een normale vorm van (vrije)tijdsbesteding die in eerste instantie talloze voordelen biedt. Het gedrag verminderen of terugbrengen naar het laagst haalbare niveau is geen doel op zich. Het doel is om kwetsbare jongeren en jongvolwassenen die doorschieten in gedrag - en hierdoor niet meer functioneren op school, werk of elders - te helpen om beter om te gaan met de verleidingen. Ofwel: hen helpen om gezond te leven in een digitale wereld.
Producten
Advies over prioritering binnen het onderzoeksprogramma preventie van kansspelverslaving, gokgerelateerde schade en gokproblematiek
Lees meer >
Ouders over middelengebruik, sociale mediagebruik en gamen door jongeren
Lees meer >
Implementatie Helder op School
Lees meer >