Nieuw advies over digitale media gebruik en bewegen bij 0-4 jarigen
Een filmpje kijken op de iPad, videobellen met opa en oma of een aflevering van Paw Patrol kijken op tv. Het gebruik van digitale media is niet meer weg te denken uit het leven van jonge kinderen. Mediagebruik kent voordelen maar kan ook ten koste gaan van beweging. Het nieuwe advies over óf, en zo ja, hoe jonge kinderen gebruik mogen maken van digitale media helpt jou als professionals in de kinderopvang, jeugdgezondheidszorg of als kinderfysiotherapeut of buurtcoach in de begeleiding van jonge kinderen en het advies richting ouders.
Het advies van Kenniscentrum Sport & Bewegen, Netwerk Mediawijsheid en het Trimbos-instituut voor digitaal mediagebruik in relatie tot bewegen bij 0-4 jarigen is: zorg voor een gezonde balans tussen bewegen én stilzitten in combinatie met het gebruik van digitale media. Lees de uitgebreide visie en praktische tips in het visiestuk ‘Digitale media in relatie tot bewegen bij 0-4 jarigen’.
Landelijke beweegrichtlijnen voor kinderen tot 4 jaar ontbreken
In het recent uitgebrachte Beweegadvies voor 0-4 jarigen wordt gebruik van digitale media beschouwd als ‘zittend kijken naar een beeldscherm’ en om die reden wordt geadviseerd beeldschermtijd te beperken. Langdurig stilzitten heeft namelijk negatieve gezondheidseffecten. Tot de leeftijd van 2 jaar wordt beeldschermtijd helemaal afgeraden. Het is echter de vraag in hoeverre dit advies aansluit bij de huidige realiteit.
De rol van digitale media in het leven van jonge kinderen
Kinderen zitten namelijk niet altijd stil wanneer ze gebruik maken van een telefoon, tablet of ander digitaal medium. Sterker nog: digitale media kunnen bewegen ook juist stimuleren.
“’s Middags krijg ik een foto van de kinderopvang: 10 kinderen die samen yoga doen met hulp van een filmpje op YouTube. Allemaal in beweging én gebruikmakend van digitale media.”- ouder over digitale media gebruik
Digitale media kennen – op het juiste moment en met de juiste begrenzing – ook sociale en mentale voordelen. Zo kunnen ze zorgen voor ontspanning of verbinding.
“Opa en oma wonen ver weg en mijn 3-jarige wil ze graag even spreken. We bellen ze via WhatsApp, met video. Terwijl mijn zoon met ze praat loopt hij door de woonkamer en laat hij ze zien waar hij allemaal mee bezig is. “Kijk oma, ik ben pannenkoeken aan het bakken”.” – ouder over digitale media gebruik
De inzet van digitale media kan een verrijkende werking hebben. Het is belangrijk om jonge kinderen te leren hoe ze er op een gezonde manier mee om kunnen gaan, zodat ze in hun verdere leven de juiste keuzes weten te maken voor zichzelf.
Zorg voor een goede balans
Het advies voor digitaal mediagebruik in relatie tot bewegen bij 0-4 jarigen is dan ook: zorg voor een gezonde balans tussen bewegen én stilzitten in combinatie met het gebruik van digitale media. Balans tussen de verschillende activiteiten van een kind is belangrijk, met daarbij voldoende aandacht voor de lichamelijke gezondheid: regelmatig en gevarieerd bewegen, langdurig stilzitten beperken en voldoende slapen. En ook met voldoende aandacht voor de sociale en mentale gezondheid. Voor sociale gezondheid gaat het om voldoende tijd met anderen, maar ook tijd voor jezelf. Voor mentale gezondheid gaat het om voldoende inspanning en tijd voor ontspanning. Het is belangrijk om 0-4 jarigen te helpen een gezonde balans te vinden en ze te leren hoe ze dat later zelf kunnen doen.
Aan de slag met digitale balans
Het Digitale Balansmodel maakt mediagebruik bespreekbaar in relatie tot gezondheid. Het model kan ouders helpen om duidelijke keuzes te maken voor hun jonge kinderen en om hun kinderen te leren hóe ze op een gezonde manier met digitale media kunnen omgaan. Als professional kun je het model inzetten om ouders en kinderen te begeleiden. Hoe je dit doet? Door kinderen en hun ouders te helpen bewuste keuzes te maken, met en zonder digitale media. Wat een gezonde balans is, verschilt voor iedereen. Daarbij spelen verschillen in behoeftes ook een rol. Digitale balans gaat over het zó indelen van alle tijd, dat een kind zich er goed en gezond bij voelt.
> Ga aan de slag met het advies