Digitale balans: gezond leven in een digitale wereld

Het gebruik van 'schermen' (digitale media) is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar, wat is een goede digitale balans? Het Trimbos-instituut zet zich in samenwerking met partners in om hier meer zicht op te krijgen.

Vragen?

featured_image
Tony van Rooij
Projectleider Gamen, Gokken en Digitale Balans (Jeugd)
Bel: +31 (0)30 - 2959(343)
Toon telefoonnummer +31 (0)30 - 2959(343)
09112022
Webinar
19:30 - 21:30 • online

Jong beginnen met bewegen: hoe pak je dat aan?

Regelmatig bewegen en langdurig stilzitten beperken is belangrijk voor de gezondheid en goede ontwikkeling van jonge kinderen. Het recent ontwikkelde beweegadvies voor 0-4 jarigen, ter aanvulling op de beweegrichtlijnen, bevestigt ...

Lees meer >

Er zitten maar 24 uur in een dag - als je werkt of studeert achter een scherm en ook nog eens ontspant achter een scherm, dan kan de lichamelijke gezondheid onder druk komen te staan.

Dr. Tony van Rooij (Projectleider Gamen, Gokken en Mediawijsheid)

Wat is digitale balans?

Voor een digitale balans is niet alleen van belang hoelang je achter een scherm zit, maar ook wát je op een tablet, telefoon of computer doet. Het kan zijn dat iemand urenlang achter zijn computer zit, maar daar een ingewikkeld spel speelt waarbij hij diverse vaardigheden opdoet en online in contact is met zijn vrienden. Dan levert de schermtijd hem ook iets positiefs op. Maar wanneer andere belangrijke activiteiten zoals sporten of naar vrienden toe gaan verdrongen worden door schermtijd spreken we van een digitale disbalans.

> Positie paper 'Gezond leven in een digitale wereld'

Digitale balans model

Het Trimbos-instituut en Netwerk Mediawijsheid hebben de handen ineen geslagen om meer grip te krijgen op gezond gedrag in een digitale leefwereld. Vanuit een positief perspectief is in kaart gebracht wat er nodig is voor een mentaal, sociaal en fysiek gezond leven en hoe mensen meer grip kunnen krijgen op schermtijd en balans. Hiervoor is het Digitale Balans Model ontwikkeld. Dit model helpt je nadenken over een gezonde balans, met en zonder digitale media. Digitale balans gaat over het zó indelen van je tijd, dat je je er goed en gezond bij voelt. Wat de juiste balans is, is voor iedereen anders. De bijbehorende zelftest helpt met beoordelen wat voor jou werkt en biedt tips over hoe je digitaal in balans kunt komen. De zelftest, het model en concrete informatie, weetjes en tips over digitale balans zijn te bekijken op digitalebalans.nl.

De collega's van dit programma zijn niet anti-gamen of anti sociale media. Zowel gamen als gebruik van sociale media zijn een normale vorm van (vrije)tijdsbesteding die in eerste instantie talloze voordelen biedt. Het gedrag verminderen of terugbrengen naar het laagst haalbare niveau is geen doel op zich. Het doel is om kwetsbare jongeren en jongvolwassenen die doorschieten in gedrag - en hierdoor niet meer functioneren op school, werk of elders - te helpen om beter om te gaan met de verleidingen. Ofwel: hen helpen om gezond te leven in een digitale wereld.

Ouders over middelengebruik, sociale mediagebruik en gamen door jongeren

Deze factsheet beschrijft de resultaten van een landelijk onderzoek naar de opvattingen van ouders over het middelengebruik door jongeren en de opvoedst...

Lees meer >

Implementatie Helder op School

Helder op School is een integraal preventieprogramma voor scholen die aandacht willen schenken aan de preventie van alcohol, tabak, drugs en problematis...

Lees meer >

Een verkenning naar de digitale disbalans in het voortgezet speciaal onderwijs

Voor de meeste leerlingen zijn gamen en sociale media een leuke hobby. Echter zijn er ook nadelige gevolgen van beeldschermgebruik. Er worden zorgen geu...

Lees meer >

Actueel