Het Digitale balansmodel

Het gebruik van 'schermen' (digitale media) is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar, wat is een goede digitale balans? Het Trimbos-instituut zet zich in samenwerking met partners in om hier meer zicht op te krijgen.

Er zitten maar 24 uur in een dag - als je werkt of studeert achter een scherm en ook nog eens ontspant achter een scherm, dan kan de lichamelijke gezondheid onder druk komen te staan.

Dr. Tony van Rooij, Projectleider Gamen, Gokken en Digitale balans

Wat is digitale balans?

Voor een digitale balans is niet alleen van belang hoelang je achter een scherm zit, maar ook wát je op een tablet, telefoon of computer doet. Het kan zijn dat iemand urenlang achter zijn computer zit, maar daar een ingewikkeld spel speelt waarbij hij diverse vaardigheden opdoet en online in contact is met zijn vrienden. Dan levert de schermtijd hem ook iets positiefs op. Maar wanneer andere belangrijke activiteiten zoals sporten of naar vrienden toe gaan verdrongen worden door schermtijd spreken we van een digitale disbalans.

Digitale balansmodel

Het Trimbos-instituut en Netwerk Mediawijsheid hebben de handen ineen geslagen om meer grip te krijgen op gezond gedrag in een digitale leefwereld. Vanuit een positief perspectief is in kaart gebracht wat er nodig is voor een mentaal, sociaal en fysiek gezond leven en hoe mensen meer grip kunnen krijgen op schermtijd en balans. Hiervoor is het Digitale balansmodel ontwikkeld. Dit model helpt je nadenken over een gezonde balans, met en zonder digitale media. Digitale balans gaat over het zó indelen van je tijd, dat je je er goed en gezond bij voelt. Wat de juiste balans is, is voor iedereen anders. De bijbehorende zelftest helpt met beoordelen wat voor jou werkt en biedt tips over hoe je digitaal in balans kunt komen. Ook is er een praktische gids 'Wijzer in digitale balans' voor professionals beschikbaar. De zelftest, het model en concrete informatie, weetjes en tips over digitale balans zijn te bekijken op digitalebalans.nl.

Het Digitale balansmodel kort uitgelegd:

Informatie voor kinderen en jongeren

Het dossier 'Ben jij digitaal in balans?' van Netwerk Mediawijsheid geeft kinderen en jongeren (vanaf 10 jaar) tips voor en informatie over verantwoord omgaan met digitale media.

> Bekijk het dossier op hoezomediawijs.nl

Gebruik van digitale media is een normale vorm van (vrije)tijdsbesteding die voordelen kent. Wel kent gebruik van digitale mediaproducten ook nadelen, bijvoorbeeld als het ten koste gaat van andere belangrijke (gezonde) activiteiten. Ons doel is dan ook om kinderen, jongeren en volwassenen te ondersteunen in het vinden van een gezonde digitale balans, gebruik makend van de voordelen, en zoveel mogelijk beschermd tegen de risico’s. Het Trimbos-instituut kijkt hierbij naar de rol van het individu, maar ook naar de verantwoordelijkheid en de rol van de ontwikkelaars van games en sociale media.

Invloed digitaal media- en schermgebruik op sport-, beweeg- en sedentair gedrag van kinderen en jongeren

Onderzoek laat zien dat kinderen en jongeren veel gebruik maken van digitale media. Dit kan veel kansen bieden maar ook risico's opleveren voor hun gezo...

Lees meer >

Factsheet Test je gamegedrag

Welke problemen ervaren gamers met gamen? En hoe gamen jongeren het liefst? Deze factsheet geeft inzicht op basis van de antwoorden uit de zelftest “Tes...

Lees meer >

Advies over prioritering binnen het onderzoeksprogramma preventie van kansspelverslaving, gokgerelateerde schade en gokproblematiek

In opdracht van de Kansspelautoriteit heeft ZonMw een onderzoeksagenda Preventie van Kansspelverslaving ontwikkeld. Het doel van dit onderzoeksprogramma...

Lees meer >

Actueel