Wat is het gamegedrag onder scholieren? Wat zijn de risico’s van videogames? En wie moeten er extra beschermd worden tegen problematisch gamen en gameverslaving? Alle feiten en cijfers op een rij.
Vragen?
Gamen onder scholieren
Driekwart van de scholieren van 12 t/m 16 jaar gamet wel eens (75%). Ruim een kwart (27%) doet dit bijna dagelijks. Dit blijkt uit ons Peilstationsonderzoek Scholieren 2019.
In 2021 gamet 13% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs intensief. Intensief gamen is 24 of meer uren per week gamen. Bij 3,4% van de voortgezet onderwijsscholieren is sprake van problematisch gamegedrag. Dat wil zeggen dat deze scholieren kenmerken van verslaving vertonen. Problematisch gamen komt vaker voor bij jongens (5,6%) dan bij meisjes (1,2%). Dit blijkt uit het HBSC-onderzoek 2021.
Regulering van videogames
Hoe goed worden jongeren, mensen met een verstandelijke beperking en andere kwetsbare gamers beschermd tegen negatieve gevolgen van gamen? Daar weten we weinig over. Dat komt doordat het beleid over gamen verdeeld is over verschillende ministeries. Daarnaast wordt onvoldoende gecontroleerd of de maatregelen van de overheid en de game-industrie zelf werken. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut, in opdracht van het WODC.
> Lees meer over de risico’s, voordelen en regulering van videogames
Gamen onder leerlingen met Autisme of ADHD
In het voortgezet speciaal onderwijs bestaan veel zorgen over problematisch gamegedrag en gebruik van sociale media bij leerlingen. Met name bij leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis of ADHD. Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten de mechanismes begrijpen die achter dit gedrag schuilgaan zodat leerlingen goed begeleid kunnen worden.
Bij de leerlingen die autisme hebben zie ik toch vaker dat ze weinig vrienden hebben en veel alleen zijn. Dan is gamen natuurlijk een leuke uitlaatklep.
Voor leerlingen met leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) of ADHD is het vaak lastiger om een gezonde digitale balans te behouden. Dit heeft onder meer te maken met de behoefte aan voorspelbaarheid, contact en uitdaging en moeite met aandacht doseren.