Feiten en cijfers over digitale media
Hoeveel tijd brengen jongeren door achter een scherm? Wat is het sociale mediagebruik van kinderen? Wat is het gamegedrag onder scholieren? Wat zijn risico’s van videogames? Alle feiten en cijfers over digitale media op een rij.
In dit dossier
Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Feiten en cijfers over schermgebruik
Hoeveel tijd brengen jongeren door achter een scherm? Wat is het sociale mediagebruik van kinderen?
Feiten en cijfers over gamen
Wat is het gamegedrag onder scholieren? Wat zijn risico’s van videogames? En wie moeten er extra beschermd worden tegen problematisch gamen en gameverslaving?
Publicaties
-
HBSC 2021
De jeugd heeft de toekomst. Daarom is het essentieel om te weten hoe het met hen gaat. Dit is juist nu extra belangrijk, omdat er veel zorgen… -
Een verkenning naar de digitale disbalans in het voo...
Voor de meeste leerlingen zijn gamen en sociale media een leuke hobby. Echter zijn er ook nadelige gevolgen van beeldschermgebruik. Er worden…
-
Risico's, voordelen en regulering van videogames
Soms krijgt het gamegedrag het karakter van een verslaving. Nieuwe verdienmodellen in games en bijbehorende ontwerpkeuzes komen steeds vaker …
Actueel
-
Blog
De zoektocht naar meer tijdsbesef tijdens ons social...
In deze blog neemt Nikki van den Brand van het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn je mee in de complexe zoektocht naar meer controle ... -
Nieuws
De impact van sociale media op het welzijn is niet v...
Jongeren besteden steeds meer tijd op Instagram, Snapchat, YouTube, TikTok en WhatsApp. Het gebruik van sociale media kan van invloed zijn op... -
Nieuws
Informatie over digitale media beschikbaar op websit...
Hoe kunnen games ingezet worden voor het bevorderen van welzijn? Hoe vaak en waarvoor worden sociale media en andere digitale media gebruikt?... -
Blog
Waarom Haidts boek ‘Generatie Angststoornis’ niet he...
Het recente boek 'Generatie Angststoornis’ van Jonathan Haidt is momenteel behoorlijk populair, zowel wereldwijd als in Nederland. Haidts boo... -
Nieuws
Jonge kinderen zitten vaak achter een scherm zonder ...
Kinderen van 0 t/m 6 jaar brengen nog steeds veel meer tijd door zónder scherm dan mét scherm. Offline activiteiten, zoals sporten, spelen en... -
Nieuws
Trimbos-instituut lanceert het Expertisecentrum Digi...
Op 3 april lanceerde het Trimbos-instituut het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn in het bijzijn van de staatssecretaris van Koninkri... -
Nieuws
Hoe games mentale gezondheid bespreekbaar kunnen maken
Depressie komt veel voor onder jongeren, maar vaak krijgt deze doelgroep niet de hulp die ze nodig hebben. Boeken, beweging en andere depress... -
Nieuws
Nieuw advies over digitale media gebruik en bewegen ...
Een filmpje kijken op de iPad, videobellen met opa en oma of een aflevering van Paw Patrol kijken op tv. Het gebruik van digitale media is ni... -
Nieuws
Jongeren met autisme of ADHD gamen vaker te veel
In het voortgezet speciaal onderwijs bestaan veel zorgen over problematisch gamegedrag en gebruik van sociale media bij leerlingen. Met name ... -
Nieuws
Op weg naar ethisch verantwoord ontwerp van games
Eindeloos spelen, continu oppoppende notificaties en tijdelijke evenementen. Houden games ons soms langer bezig op de kanalen dan gezond is? ... -
Nieuws
Kwetsbare en jonge gamers onvoldoende beschermd
Er is weinig zicht op hoe effectief het overheidsbeleid is dat kwetsbare gamers - zoals mensen met een verstandelijke beperking of jongeren -... -
Nieuws
Gezond leven in een digitale wereld
Even een mail sturen naar een collega terwijl je in de trein zit, een nieuw koffiezetapparaat bestellen via een webwinkel of ’s avonds een mo...