
Feiten en cijfers over digitale media
Hoeveel tijd brengen jongeren door achter een scherm? Wat is het sociale mediagebruik van kinderen? Wat is het gamegedrag onder scholieren? Wat zijn risico’s van videogames? Alle feiten en cijfers over digitale media op een rij.
In dit dossier
Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ben jij een partij of professional die werkt op het snijvlak van digitalisering en welzijn en wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten en recente ontwikkelingen in het veld? Mels je dan nu aan voor de nieuwsbrief van het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn.

Feiten en cijfers over schermgebruik
Hoeveel tijd brengen jongeren door achter een scherm? Wat is het sociale mediagebruik van kinderen?
Feiten en cijfers over gamen
Wat is het gamegedrag onder scholieren? Wat zijn risico’s van videogames? En wie moeten er extra beschermd worden tegen problematisch gamen en gameverslaving?
Publicaties
-
HBSC 2021 - Gezondheid en welzijn van jongeren in Ne...
De jeugd heeft de toekomst. Daarom is het essentieel om te weten hoe het met hen gaat. Dit is juist nu extra belangrijk, omdat er veel zorgen… -
Een verkenning naar de digitale disbalans in het voo...
Voor de meeste leerlingen zijn gamen en sociale media een leuke hobby. Echter zijn er ook nadelige gevolgen van beeldschermgebruik. Er worden…
-
Risico's, voordelen en regulering van videogames
Soms krijgt het gamegedrag het karakter van een verslaving. Nieuwe verdienmodellen in games en bijbehorende ontwerpkeuzes komen steeds vaker …
Actueel
-
Blog
‘Vrijheid van meningsuiting’ voor chatbots: een geva...
Recent spande de moeder van een kwetsbare jongere in de Verenigde Staten een rechtszaak aan tegen Character.AI vanwege de rol die een van hun... -
Blog
Wat kunnen ouders doen om problematisch socialemedia...
Veel ouders maken zich zorgen over de verslavende elementen van sociale media. Zoals eindeloos scrollen, filmpjes die automatisch afspelen en... -
Nieuws
De impact van digitale technologie op ons welzijn: w...
Slimme apparaten, videogames, wearables, sociale media, internet, AI of extended reality (XR), ons leven is vol van technologie. Wat doen dez... -
Nieuws
Mediagebruik onder jonge kinderen daalt, maar blijft...
Kinderen van 0-6 jaar besteden minder tijd aan digitale media dan vorig jaar. Maar met een gemiddelde van bijna anderhalf uur per dag is dit ... -
Blog
Sociale media-instellingen voor kinderen: schijnveil...
Diverse sociale mediaplatforms hebben instellingen aangepast als reactie op zorgen over de impact van sociale media op het welzijn van kinder... -
Nieuws
Van veel schermgebruik tot online stalking. Deze vra...
Met welke vragen over digitale media komen mensen bij infolijnen en meldpunten? Het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn van het Trimbo... -
Nieuws
Ouders weten dat alcohol, roken en vapen schadelijk ...
Steeds meer ouders zijn zich bewust van de schadelijke effecten van alcohol, roken en vapes. Bijna alle ouders praten hier ook over met hun k... -
Blog
De zoektocht naar meer tijdsbesef tijdens ons social...
In deze blog neemt Nikki van den Brand van het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn je mee in de complexe zoektocht naar meer controle ... -
Nieuws
De impact van sociale media op het welzijn is niet v...
Jongeren besteden steeds meer tijd op Instagram, Snapchat, YouTube, TikTok en WhatsApp. Het gebruik van sociale media kan van invloed zijn op... -
Nieuws
Informatie over digitale media beschikbaar op websit...
Hoe kunnen games ingezet worden voor het bevorderen van welzijn? Hoe vaak en waarvoor worden sociale media en andere digitale media gebruikt?... -
Blog
Waarom Haidts boek ‘Generatie Angststoornis’ niet he...
Het recente boek 'Generatie Angststoornis’ van Jonathan Haidt is momenteel behoorlijk populair, zowel wereldwijd als in Nederland. Haidts boo... -
Nieuws
Jonge kinderen zitten vaak achter een scherm zonder ...
Kinderen van 0 t/m 6 jaar brengen nog steeds veel meer tijd door zónder scherm dan mét scherm. Offline activiteiten, zoals sporten, spelen en...