Pijler signaleren en ondersteunen

Je begeleidt als Gezonde School-adviseur of preventiedeskundige een school bij het preventieprogramma Helder op School en wil aan de slag met de pijler signaleren en ondersteunen. Op deze pagina vind je alle hulpmiddelen en materialen hiervoor.

Goede zorg voor individuele leerlingen die risico lopen is essentieel. Jij kunt als GSA of preventiedeskundige schoolpersoneel trainen in het herkennen van de signalen van problematisch gebruik en het bespreekbaar maken hiervan. Bij deze pijler wordt tet zorgprotocol van de school uitgebreid met 'wie wat doet' bij signalen van risicogebruik. Ook worden lokale doorverwijsmogelijkheden voor preventieve gesprekken en eventuele vervolgbehandeling toegevoegd. De school werkt hiervoor samen met de GGD en de regionale instelling voor verslavingszorg.

Signaleren

Snel signaleren

Snel signaleren van individuele leerlingen met risicogebruik is belangrijk om te zorgen dat zij op tijd de juiste ondersteuning krijgen. Dit signaleren – en vooral het bespreekbaar maken van de signalen vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Als GSA of preventiedeskundige kun jij schoolpersoneel hierin trainen. Hoe je dat doet, leer je van degene die je inwerkt. 

Dit vraagt om aandacht. Mensen vinden het spannend om (onbekende) leerlingen aan te spreken. In gesprek gaan als je iets vermoedt is iets dat je kunt leren. Het vraagt handigheid van docenten hoe je dit aanpakt.

Teamleider

Training schoolpersoneel 

De training richt zich op de volgende drie elementen: 

  • Leren herkennen van signalen van risicogebruik. 
  • Aangaan van het gesprek hierover met behulp de motiverende gesprekstechniek. 
  • Toeleiden naar verdere zorg, ook preventief! De regionale instellingen voor verslavingszorg zijn zeer ervaren in het voeren van preventieve gesprekken. Wacht dus niet met verwijzen naar verslavingszorg tot er sprake is van ernstige problemen. 

TIP!
Het geven van deze training vraagt om specialistische kennis. Het kan daarom handig zijn om samen te werken met een ervaren preventiedeskundige van de regionale instelling voor verslavingszorg.

Zorgprotocol en doorverwijzen

Elke school heeft een zorgprotocol waarin de zorg voor individuele leerlingen met problemen beschreven staat. Dit is wettelijk verplicht. Voeg hier het signaleren van problemen door gebruik van alcohol of drugs, gokken, te veel gamen of sociale media aan toe. En leg ook vast door wie er gesignaleerd wordt en wat er daarna gebeurt.  

Ook een Zorgadviesteam (ZAT) of Ondersteuningsteam (OT) is voor scholen verplicht. Als een school met Helder op School aan de slag gaat, is het belangrijk dat er iemand uit het ZAT of OT in de werkgroep voor de invoering van Helder op School zit.  

Wetenschappelijke onderbouwing

Het programma Helder op School is theoretisch onderbouwd. Hier lichten we toe welke keuzes we gemaakt hebben en waarom we doen wat we doen. Zodat jij als GSA of preventiedeskundige dit op jouw beurt goed aan scholen uit kunt leggen. 

Training helpt

Uit onderzoek weten we dat individuele begeleiding door een preventiedeskundige met behulp van motiverende gespreksvoering (Moti-4) problemen met middelen, gamen of gokken kan verminderen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat deze problemen tijdig worden herkend. Trainen van docenten en andere onderwijsprofessionals in het leren herkennen van mogelijke signalen en het bespreekbaar maken hiervan helpt hierbij. 

helder op school jonge man jongen wijst geruit overhemd

Plan van aanpak aanpassen

Voeg na bespreking van deze pijler de actiepunten toe aan het plan van aanpak. Zet erbij wie wat gaat doen en maak een planning.

Hulpmiddelen en achtergrondinformatie