'In iedere roker zit een stopper': Al 5 jaar succesvol stoppen met Ikstopnu.nl

20 mei 2021

De meeste rokers willen graag stoppen met roken, maar zij weten vaak niet waar zij moeten beginnen. Op hun sigarettenpakje staat een antwoord: bel de Stoplijn of bezoek Ikstopnu.nl. 20 mei is het 5 jaar geleden dat Ikstopnu is opgericht.

Programmahoofd Tabaksontmoediging van het Trimbos-instituut Marc Willemsen: “Inmiddels bezoeken maandelijks gemiddeld 55.000 mensen Ikstopnu.nl en bellen dagelijks tientallen rokers naar de Stoplijn van het Trimbos-instituut. De kracht van Ikstopnu is dat zij blijven luisteren en signaleren waar behoefte aan is bij rokers, zodat rokers alle informatie krijgen die zij nodig hebben om een succesvolle stoppoging te doen.”

In iedere roker zit een stopper

De afgelopen jaren worden er veel maatregelen genomen om roken te ontmoedigen. In het Nationaal Preventieakkoord zijn verschillende maatregelen opgenomen, zoals rookvrije omgevingen en merkloze sigarettenpakjes. Willemsen: “Hoe succesvoller de maatregelen in het preventieakkoord zijn, hoe meer mensen denken over stoppen met roken. En als je denkt over stoppen met roken, dan kun je voor wetenschappelijk onderbouwde informatie over stoppen terecht op de website van Ikstopnu. Maar je kunt ook via mail, chat of telefoon contact opnemen met de Stoplijn.”

Milly Neuman, medewerker aan de Stoplijn: “Bij de Stoplijn is iemand méér dan een roker. We luisteren naar het verhaal en kijken samen met de beller welke manier van stoppen het meeste aanspreekt. De Stoplijn biedt een luisterend oor, geeft de persoon steun, versterkt de motivatie en geeft hoop dat het gaat lukken om een rookvrij leven te krijgen.”

Stoppen met roken: dat geeft lucht

Om te vieren dat Ikstopnu 5 jaar bestaat, roepen wij Nederlanders op om hun succesverhaal over het stoppen met roken te delen op 5jaar.ikstopnu.nl. Als je je verhaal instuurt, maak je kans op een boom in het Ikstopnu-bos. In november plant Ikstopnu namelijk bomen ter ere van dit jubileum. De boom is een eerbetoon aan het succesvol stoppen met roken en zet hiermee de stopper in het zonnetje.

Iedere roker stopt op zijn eigen manier

De website van Ikstopnu is de afgelopen 5 jaar steeds relevanter geworden. Zo is het aantal sessies op Ikstopnu.nl gestegen in 2020 (ten opzichte van 2017) met ruim 500%. Gemiddeld zijn er zo’n 55.000 mensen die Ikstopnu.nl per maand bezoeken.

Mirthe van Liere, online strateeg Ikstopnu: “Wij blijven kijken naar hoe we mensen zo goed mogelijk kunnen ondersteunen in hun stopproces. In 2018 hebben we de website volledig vernieuwd zodat we nog beter aansluiten bij de fases van het stopproces en de behoefte van de bezoeker. We steken veel energie in vindbaarheid en blijven de website vullen met informatie waar het publiek naar zoekt op internet. Ook hebben we in 2019 Facebook-groepen gelanceerd. Iedere maand start een groep op Facebook die een Stoplijn-medewerker modereert. Naast dat stoppers ondersteuning aan elkaar geven, kunnen wij ook informatie op maat geven. Als er binnen de groep bijvoorbeeld gesproken wordt over een stopondersteuning waarvan al is onderzocht dat het niet werkt, dan kunnen wij die informatie geven. Eind 2020 hebben we de Stopmail geïntroduceerd, een reeks e-mails en motiverende sms’jes, waarbij we mensen tot een jaar na hun stopdatum ondersteunen. Met de Stopmail kunnen we komende jaren gaan personaliseren, door bijvoorbeeld specifieke informatie rondom stopmotivaties, keuzes en voorkeuren op te nemen waardoor de informatie nog relevanter wordt voor de stopper.”

Aan de slag met jongvolwassenen

De komende jaren gaat Ikstopnu zich nog specifieker op doelgroepen richten. Zo zijn er relatief veel jongvolwassenen (18-25 jaar) die roken. Projectleider Claire de Neree: “We merken dat jongvolwassenen behoefte hebben aan specifieke informatie die voor hen wél interessant is. Uit een doelgroeponderzoek onder 1000 jongvolwassen rokers kwam naar voren dat deze doelgroep andere wensen en behoeftes heeft als het gaat om stoppen met roken dan oudere volwassenen die roken. Zo willen zij bijvoorbeeld liever geen hulp van buitenaf, maar vooral zelf aan de slag. Op dit moment zijn wij materialen, zoals een app en aparte informatie op Ikstopnu.nl, aan het ontwikkelen om hen op maat te bedienen. Een panel is betrokken bij de ontwikkeling van deze materialen.”

Redenen om te bellen

In opdracht van het Trimbos-instituut is er een kwalitatief onderzoek gedaan naar de bellers van de Stoplijn. Ongeveer driekwart van de respondenten heeft de Stoplijn gebeld omdat men (weer) van plan is te stoppen met roken en daar graag hulp of ondersteuning bij wil. Een kwart van de respondenten is al gestopt en heeft vragen over stopmethode of behoefte aan een luisterend oor. Men is overwegend (zeer) positief over het gesprek dat men met de Stoplijn heeft gehad en waardeert de aangename, vriendelijke en niet veroordelende houding. Willemsen: “Wij zijn blij dat mensen die naar de Stoplijn bellen, tevreden zijn over het luisterend oor dat geboden wordt. Dit onderzoek hebben wij laten doen om te kijken hoe de Stoplijn nóg beter kan worden. Met de verbeterpunten die naar voren komen, gaan we dus aan de slag.”

Ervaringen van bellers aan de Stoplijn:

“Die dame zei tegen mij: ‘Roken is nooit de oplossing. Goed dat je het nu al een week hebt volgehouden’. Ze heeft me echt gemotiveerd aan de telefoon.”
“Ze dachten goed mee, stopten me vol met tips. Raadden coaching aan, telefonische coaching. Ik ben nu net gestopt. De basisverzekering vergoedt het voor 100% zeiden ze. Ik heb gisteren mijn eerste gesprek gehad, dat was heel goed.”
“Fijn gesprek: op een rustig manier te woord gestaan. Ik had wat schaamte. Ze zei tegen me dat ik me niet hoef te schamen want het is een gevecht. Ga weer naar uw huisarts want die zit daarvoor. Ze heeft me inspiratie gegeven om door te pakken.”
Het Trimbos-instituut heeft als doel bij te dragen aan een rookvrije samenleving. Dit bereiken we door mensen in alle relevante situaties te voorzien van de juiste informatie en tools om hen ofwel te laten stoppen met roken en/of rookvrij te houden. De gratis Stoplijn (0800-1995) en de website ikstopnu.nl zijn opgezet door het Trimbos-instituut in opdracht van het Ministerie van VWS. Als je belt met de Stoplijn, dan krijg je een medewerker van de afdeling Publieksinformatie van het Trimbos-instituut aan de lijn.

Deel je eigen stopverhaal en inspireer anderen via 5jaar.ikstopnu.nl

Meer over dit thema

Verslag van 5 jaar Ikstopnu

Bekijk het verslag van 5 jaar Ikstopnu

Meer info

Meer informatie

Marc  Willemsen

Stuur een bericht aan contactpersoon Marc Willemsen of bel +31 (0)30 - 2971(156)