Header Image

Over Welbevinden op School

Wat verstaan we onder welbevinden? Wie werken er binnen Welbevinden op School samen? En aan welke doelen werken we met elkaar? Op deze pagina vind je antwoorden op deze en andere veelgestelde vragen.

Kinderen en jongeren ontwikkelen zich het beste als het goed met ze gaat. Als ze lekker in hun vel zitten en zichzelf kunnen zijn, en gezond en veilig opgroeien in een kansrijke omgeving. Kortom: als zij een hoge mate van welbevinden ervaren. Andersom geldt ook dat goed onderwijs het welbevinden van kinderen en jongeren bevordert.

Investeren in welbevinden op school is cruciaal om de groeiende sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen, en een essentiële vorm van collectieve preventie. Aandacht voor welbevinden heeft een positieve invloed op een kansrijke start, en op de (sociaalemotionele) ontwikkeling en gezondheid van een kind.

(Zie ook het onderbouwingsrapport voor Welbevinden op School)

"Er is meer kennis en een integrale aanpak nodig om de promotie van mentale gezondheid van jongeren naar een hoger niveau te tillen."

Marloes Kleinjan, hoogleraar en voormalig programmahoofd Jeugd bij het Trimbos-instituut

Andere vragen?

Lenneke van Tol

Programmacoördinator Welbevinden op School bij het Trimbos-instituut

Profiel en contact
Lenneke van Tol

Anna de Haan

Programmacoördinator Welbevinden op School bij Pharos | Expertisecentrum Gezondheidsverschillen

Profiel en contact
Anna de Haan

Blijf op de hoogte

Volg alle ontwikkelingen en activiteiten via onze mails

Meld je aan

Verdieping Welbevinden op School

Veelgestelde vragen over Welbevinden op School

Partners Welbevinden op School

Welbevinden op School is een samenwerking van het Trimbos-instituut en Pharos | Expertisecentrum Gezondheidsverschillen. Samen zijn zij kennispartner van Gezonde School. De inhoud is mede ontwikkeld door schoolpsychologen van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) Sectie Jeugd.