Header Image

De pedagogische basis en ondersteuningsstructuur

Inspiratieverhaal - "Soms is gewoon even luisteren ook voldoende"

Integraal werken aan welbevinden draagt bij aan lekker in je vel zitten en goed tot leren kunnen komen. In dit praktijkvoorbeeld lees je hoe het Deltion College uit Zwolle werkt aan welbevinden. De mbo-instelling zet steeds meer in op het versterken van de pedagogische basis in de school, maar heeft daarnaast ook een uitgebreide ondersteuningsstructuur. Én een laagdrempelige ontmoetingsplek voor studenten, waar ze bijvoorbeeld een potje FIFA kunnen spelen tussen de lessen door.

Een preventieve aanpak

Vanuit het strategische programma ‘Student’ richt het Deltion College zich de komende jaren op het verder versterken van de pedagogische basis in het onderwijs. Programmamanager Marieke Gierveld zegt hierover: “We zetten de pedagogiek in het onderwijs weer centraal en we willen het primaire proces van het onderwijs daarmee beter ondersteunen. We gaan veel meer kijken naar wat je in de klas kunt doen. Bijvoorbeeld door te werken met pedagogische coaches, die een dagje kunnen meedraaien in de klas om samen met collega’s te onderzoeken wat anders kan.”

Goed onderwijs draagt bij aan het welbevinden van studenten. En het versterken van de onderwijscontext ook. Zo vertelt Marieke: “We zagen bijvoorbeeld dat 80 procent van de begeleidingsplannen van studenten inging op ‘plannen en organiseren’ en deze studenten kregen daar vervolgens extra begeleiding bij. Terwijl je zou kunnen zeggen: als zoveel studenten hier moeite mee hebben, dan hebben we iets aan te passen in ons onderwijs. Lokt de onderwijscontext misschien uit dat studenten hier ineens heel goed in moeten zijn? Zo zagen we eigenlijk dat er veel meer vragen waren die raakten aan hoe je het pedagogisch-didactisch goed aanpakt. Wanneer je dit soort vragen in de klas oppakt dan leren alle studenten ervan én kun je de individuele ondersteuning afschalen, win-win.”

Ondersteuning tussen de lessen door‬‬‬‬‬‬‬‬

Voor studenten die écht iets extra’s nodig hebben is een goede ondersteuningsstructuur belangrijk. Zij kunnen terecht bij het Student Succes Centrum voor een cursus, hulp bij loopbaanvraagstukken of extra begeleiding in het kader van passend onderwijs. Naast deze ondersteuning werkt Deltion ook met een soort sociaal wijkteam in de school: het Deltion Jongeren Team. Dit is een team van experts, gedetacheerd vanuit zorgorganisaties zoals het jongerenwerk, welzijnswerk, de GGZ en verslavingszorg. Dankzij dit team is hulpverlening heel laagdrempelig in de school aanwezig. Schoolpsycholoog Halinka de Waal vertelt: “Een van de studenten vertelde ons: ‘Als ik drie maanden op die wachtlijst had moeten staan, dan was de spanning hierover steeds groter geworden.’ Hier ben je met een week of twee, drie aan de beurt. Het kan niet zo lang oplopen.”

Halinka legt uit wat de meerwaarde is van deze samenwerking: “We maken gebruik van elkaars expertise. Je kunt hele mooie samenwerkingen leggen rondom een student, zonder dat die naar een volgend loket toe moet.” Het Deltion Jongerenteam is acht jaar geleden ontstaan omdat de mbo-instelling merkte dat Entrée en niveau 2 studenten veel te maken hadden met buitenschoolse problematiek, die het leren in de weg zat. Door het jongerenteam binnen de school werd de stap naar hulp makkelijker en de kans op uitval kleiner. Het werkte zo goed, dat het Deltion jongerenteam nu ook beschikbaar is voor studenten op niveau 3 en 4 opleidingen.

De financiering van het Deltion Jongerenteam maakt het initiatief wel kwetsbaar. Deltion en de gemeente Zwolle hebben dit initiatief de afgelopen jaren gezamenlijk betaald, maar voor beide partijen geldt dat zij daarmee investeren in een initiatief dat niet (volledig) onder hun verantwoordelijkheid valt. Zo maken er veel studenten gebruik van het initiatief die niet in de gemeente Zwolle wonen (terwijl andere gemeenten niet meebetalen) en betaalt Deltion mee aan zorg die normaal gesproken voor rekening van gemeenten en zorginstellingen komt.

Elkaar ontmoeten in de Social Hub

Tijdens de coronapandemie bleek school niet alleen een plek om te leren, maar vooral ook een plek waar jongeren elkaar ontmoeten. Met geld van het Nationaal Programma Onderwijs is in 2022 de Social Hub opgezet, een ontmoetingsplek in de school. Studenten komen langs voor een potje FIFA, poolen of om even te kletsen met elkaar of één van de medewerkers. Ook worden er allerlei activiteiten georganiseerd die bijdragen aan de onderlinge verbinding. Bij de Social Hub werken een aantal medewerkers - de social officers - en ook studenten helpen mee als vrijwilliger. De social officers leggen laagdrempelig contact met studenten en kunnen vroegtijdig signaleren als er iets speelt. Hoewel dit niet het doel is van de Social Hub, blijkt het voor studenten wel een plek waar ze zich gezien voelen en delen wat er in hen omgaat.

Coördinator Gerdien van den Brink vertelt waarom studenten vaak aan hen vertellen hoe het écht met hen gaat: “Ze vinden het soms lastig om dingen te delen met docenten, omdat sommige docenten snel doorverwijzen naar hulpverlening. Dan moeten ze voor hun gevoel gelijk een traject in. Soms is alleen even luisteren gewoon voldoende.‬” De social officers maken geen deel uit van het ondersteuningsteam en kunnen en willen dus ook niet de rol van hulpverlener vervullen: “In het begin zijn we echt een paar keer heel erg uitgegleden daarmee.‬ Ik merk dat we nu sneller de grens aangeven: dit gesprek is niet voor hier. En het blijft een zoektocht: waar stoppen wij en waar verwijzen we door naar het ondersteuningsteam. Dat blijft als docent ook een uitdaging.”

Losse eilandjes of een samenhangend geheel

Op het Deltion College gebeurt al met al veel rondom het welbevinden van studenten en er is ruimte voor allerlei initiatieven. Tegelijkertijd is het voor medewerkers soms lastig om dit allemaal met elkaar te verbinden. Gerdien: “Iedereen doet lekker zijn eigen ding en dat is heel goed denk ik. Maar waar zit de samenhang en waar gaan we nu met z'n allen een keer goed voor? Of doen we allemaal los ons eigen ding op eilandjes?” Marieke vult aan: “‪‪Ik geloof heel erg in een integrale kijk en aanpak, omdat dat richting geeft. Je moet wel oppassen dat het niet alle initiatieven doodslaat. Initiatieven van onderaf zijn meestal heel erg effectief. Alleen je moet elkaar dan vervolgens wel weer weten te vinden.”‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

Vragen?

Ines Roessink

Adviseur/projectleider Gelijke Kansen op Gezond Opgroeien

Profiel en contact

Blijf op de hoogte

Volg alle ontwikkelingen en activiteiten via onze mails

Meld je aan

Tips van het Deltion college

  • Ondersteun docenten in hun pedagogische rol: niet iedere (vak)docent is daar even goed voor toegerust.
  • Verbind beleidsthema's met elkaar zodat docententeams zich niet op allerlei verschillende doelen hoeven te richten.

Wat is integraal werken aan welbevinden?

Mbo-instellingen die integraal werken aan welbevinden zorgen voor een combinatie van acties en maatregelen die elkaar versterken, op alle niveaus in en om de school. Er is geen vaste integrale aanpak die je op elke instelling kunt uitvoeren. Het is juist belangrijk dat je kiest voor acties en maatregelen die passen bij jouw studenten, jouw medewerkers en de (school)context.

Aan de slag

Ben je ook werkzaam op een mbo school(locatie) en wil je aan de slag met integraal werken aan welbevinden? Op de mbo-pagina van Welbevinden op School vind je onder meer een stappenplan en andere handige tools.

Hulp en ondersteuning

Welbevinden op School biedt trainingen en workshops aan over integraal werken aan welbevinden. Deze trainingen en workshops zijn voor professionals binnen en buiten de school, zoals teamleiders, Gezonde School-coördinatoren, zorg-/ondersteuningscoördinatoren, LOB-coördinatoren, studieloopbaanbegeleiders, Gezonde School-adviseurs en gedragswetenschappers (zoals schoolpsychologen). Het doel is om deze professionals te helpen zich bekwaam te voelen, zodat zij zelfstandig aan de slag kunnen met welbevinden op hun school of de scholen die zij ondersteunen.  

Wil je meer weten over ons aanbod? Kijk dan hier voor meer informatie. Of stuur een mail naar welbevinden@trimbos.nl. 

Gelijke kansen op welbevinden

Welbevinden op School is een samenwerking van het Trimbos-instituut en Pharos expertisecentrum gezondheidsverschillen. Pharos heeft als missie om gezondheidsverschillen terug te dringen, zodat iedereen de kans heeft om even lang en gelukkig te leven. Die missie streeft Pharos, samen met Trimbos, ook na binnen Welbevinden op School, specifiek gericht op jongeren met een verhoogd risico op sociaaleconomische gezondheidsverschillen. 

Werken aan welbevinden en kansengelijkheid

Pharos logo

De Gezonde School-aanpak

Welbevinden op School is kennispartner van Gezonde School. Gezonde School brengt de kennis van Welbevinden op School met de Gezonde School-aanpak in de praktijk. De aanpak helpt scholen om structureel bij te dragen aan een goede gezondheid van leerlingen en medewerkers. Scholen die werken met de aanpak kiezen zelf met welke gezondheidsthema’s ze aan de slag gaan - welbevinden is één van de thema’s. 

Werken aan welbevinden via de Gezonde School-aanpak

gezonde school logo