Wat is het gamegedrag onder scholieren? Wat zijn risico’s van videogames? En wie moeten er extra beschermd worden tegen problematisch gamen en gameverslaving? Alle feiten en cijfers over gamen op een rij.
Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Gamen onder scholieren
Hoeveel leerlingen gamen, hoe vaak en hoe lang leerlingen gamen
Bijna één op de drie (30%) leerlingen van het voortgezet onderwijs speelt (bijna) dagelijks games. Voor vier op de tien (41,1%) leerlingen varieert het van 1 tot 5 dagen per week. Jongens gamen vaker dan meisjes; van de jongens gamet bijna de helft (45,2%) dagelijks, bij meisjes is dit 14,0%. Jongens besteden ook meer tijd aan het spelen van games. Op een dag dat er gegamed wordt, gamet een kwart van de jongens (25,5%) gemiddeld 4 uur of meer. Bij de meisjes is dit 7,8%. Dit blijkt uit ons Peilstationsonderzoek Scholieren 2023
> Bekijk meer cijfers op de website van de ScholierenMonitor
Hoeveel leerlingen problematisch gamegedrag vertonen
In 2021 gamede 13% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs intensief. Intensief gamen is 24 of meer uren per week gamen. Bij 3,4% van de voortgezet onderwijsscholieren was sprake van problematisch gamegedrag. Dat wil zeggen dat deze scholieren kenmerken van verslaving vertoonden. Problematisch gamen komt vaker voor bij jongens (5,6%) dan bij meisjes (1,2%). Dit blijkt uit het HBSC-onderzoek 2021
Regulering van videogames
Hoe goed worden jongeren, mensen met een verstandelijke beperking en andere kwetsbare gamers beschermd tegen negatieve gevolgen van gamen? Daar weten we weinig over. Dat komt doordat het beleid over gamen versnipperd is over verschillende ministeries. Nieuwe ontwikkelingen vallen soms tussen wal en schip. Daarnaast wordt onvoldoende gecontroleerd of de maatregelen van de overheid en de game-industrie zelf werken. Dat blijk uit onderzoek van het Trimbos-instituut, in opdracht van het WODC.
> Lees meer over de risico’s, voordelen en regulering van videogames
Gamen onder leerlingen met autisme of ADHD
Waarom deze leerling gamen
In het voortgezet speciaal onderwijs bestaan veel zorgen over problematisch gamegedrag en gebruik van sociale media bij leerlingen. Met name bij leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis of ADHD. Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten de mechanismes begrijpen die achter dit gedrag schuilgaan zodat leerlingen goed begeleid kunnen worden.
Bij de leerlingen die autisme hebben zie ik toch vaker dat ze weinig vrienden hebben en veel alleen zijn. Dan is gamen natuurlijk een leuke uitlaatklep.
Voor leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) of ADHD is het vaak lastiger om een gezonde digitale balans te behouden. Dit heeft onder meer te maken met de behoefte aan voorspelbaarheid, contact en uitdaging en moeite met aandacht doseren.
> Meer over gamen onder leerlingen met Autisme of ADHD
Preventiemateriaal voor het onderwijs
Het Trimbos-instituut werkt binnen het preventieprogramma Helder op School aan lesmateriaal om de digitale balans van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs te verbeteren.