Problematisch gamen en gameverslaving

Het Trimbos-instituut biedt actuele informatie over en ondersteuning bij problematisch gamen en gameverslaving. Wij ondersteunen professionals en ouders via diverse informatiekanalen. Serious gaming biedt ook veel nieuwe mogelijkheden. Zo zijn wij nauw betrokken bij een innovatief onderzoek naar video games ter preventie en behandeling van angst en depressie bij kinderen en adolescenten.

Gamegedrag tijdens corona

We hebben (nog) geen cijfers over een toename van problematisch gamegedrag tijdens corona, maar wel cijfers dat er meer gegamed wordt.

Cijfers over gameverslavingen zijn er niet. Maar wel is duidelijk dat er tijdens corona 50% meer gegamed wordt. Of dat later voor problemen gaat zorgen, of dat het weer naar het normale niveau terugzakt na corona, is nog niet te zeggen”,  aldus collega Anouk Tuijnman (wetenschappelijk onderzoeker Gamen, Gokken & Mediawijsheid). 

Dat er meer gegamed wordt is echter niet vreemd. Mensen hebben nu minder activiteiten om hun vrije tijd mee in te vullen. Daarnaast is digitaal contact op dit moment een van de weinige mogelijkheden om relaties te onderhouden. Wanneer de coronamaatregelen versoepeld worden en mensen weer meer reistijd, schooltijd en andere vrije tijdsactiviteiten hebben dan kan het zijn dat de gametijd weer terug komt op het oude niveau. Dat moeten we te zijner tijd goed in de gaten houden.

Advies en ondersteuning corona, gamen, gokken en digitale balans

Informatie en ondersteuning bij problematisch gamen en gameverslaving

Hoewel het aantal gameverslaafden in absolute aantallen relatief beperkt is, blijken er in de praktijk veel vragen te leven bij professionals, ouders en anderen in de omgeving van gamers. Het Trimbos-instituut maakt toegankelijke kennisproducten en biedt ondersteuning  aan (problematische) gamers en de professionele en sociale omgeving van deze doelgroep. Zo kunt u voor betrouwbare informatie en ondersteuning terecht bij de Gamen Infolijn en www.gameninfo.nl en hebben we foldermateriaal beschikbaar om (problematisch) gamen bespreekbaar te maken met  jongeren en ouders.

Op 5 april 2016 heeft het Trimbos-instituut een symposium over preventie van problematisch gamen gehouden. Het symposium ‘The next level’ was bedoeld om te informeren en te inspireren, voor iedereen die zich met preventie van problematisch gamen bezighoudt. U kunt de presentaties van het symposium op gameninfo bekijken.

Preventie problematisch gamen

Het Trimbos-instituut heeft een aanbeveling geschreven voor preventie bij problematisch gamen. Hierin worden concrete aanbevelingen gedaan die u kunt inzetten ter preventie van problematisch gamen.

Serious gaming als preventie- en behandelinstrument bij angst en depressie onder jeugd

Hoe kun je serious gaming inzetten het voorkomen en de behandeling van angst en depressie onder jongeren? Het Trimbos-instituut is betrokken bij een multidisciplinair onderzoeksprogramma. Dat stelt zich ten doel om twee interactieve, stimulerende en kwalitatief hoogstaande video games voor kinderen en jongeren te ontwikkelen, te testen en te implementeren. Het project loopt van maart 2015 tot maart 2020.

Lees meer over het onderzoek

Wilt u meer weten over dit dossier?

Tony van Rooij

Stuur een bericht aan contactpersoon Tony van Rooij of bel +31 (0)30 - 2959(343)

Meer producten

Producten

Nieuws

Gezond leven in een digitale wereld
13 februari 2020 - Even een mail sturen naar een collega terwijl je in de trein zit, een nieuw koffiezetapparaat bestellen via een..
Gamen: van ‘gezonde’ hobby tot probleemgedrag
3 april 2019 - Hobbygamers roken, blowen en drinken minder vaak dan niet-gamende jongeren. Maar hoe schat je in of een kind gezond..
Jaarbericht Publieksinformatie 2017 – Website bezoekers flink toegenomen!
25 april 2018 - De afdeling Publieksinformatie van het Trimbos-instituut geeft betrouwbare informatie en advies over drugs, alcohol,..

Meer nieuws over dit onderwerp

Publicaties

Ballou, N., & Rooij, A. J. van (2021). The relationship between mental well-being and dysregulated gaming: A specification curve analysis of core and peripheral criteria in five gaming disorder scales. Royal Society Open Science, 8(5), 201385. doi:10.1098/rsos.201385

Tuijnman, A., Kleinjan, M., Chen, S., Engels, R. C., & Granic, I. (2021). A Game-based Assessment of the Effects of Rejection on Young Adults. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, No. CHI PLAY, 55(245), 1-27. doi:10.1145/3474681

Rooij, A. J. van, Dalinghaus, N. & Eijnden, R. van den (2020). (On)gezond gamegedrag van Nederlandse jongeren. JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg, 52, 45-50. doi:10.1007/s12452-020-00211-w

Meer publicaties over dit onderwerp