Alcohol en verkeer

Alcohol en verkeer gaan niet samen. Alcoholgebruik heeft effect op het rijgedrag. Zo vermindert het de waarneming, gaat het besturen van het voertuig minder goed en neemt de reactiesnelheid af. Daarnaast overschat de bestuurder de eigen mogelijkheden én de risico’s. In 2015 was naar schatting 12 tot 23 procent van de verkeersdoden in Nederland het gevolg van alcoholgebruik. Dit komt neer op een aantal van 75 tot 140 verkeersdoden.

Expertisecentrum Alcohol

Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Alcohol. Met wetenschappelijke kennis helpt het expertisecentrum professionals gezondheidsschade door alcohol terug te dringen. Op zoek naar informatie voor jezelf of een ander? Kijk op alcoholinfo.nl.

Blijf op de hoogte

Met de nieuwsbrief van het Expertisecentrum Alcohol:

E-mailadres(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heeft u een vraag?

Stuur ons een mail
Expertisecentrum Alcohol

In dit dossier leest u wat er over rijden onder invloed van alcohol bekend is uit recent wetenschappelijk onderzoek. U krijgt antwoord op vragen als: hoe vaak komt rijden onder invloed van alcohol voor in Nederland? Hoeveel verkeerdoden en -gewonden worden veroorzaakt door alcoholgebruik? Wat verstaan we onder bloedalcoholgehalte (BAG), bloedalcoholconcentratie (BAC) en alcoholpromillage? Welke invloed heeft alcohol op het rijgedrag en hoe hoog is het risico op verkeersongevallen? Wat zijn risicogroepen van rijden onder invloed van alcohol? Welke limieten stelt de Wegenverkeerswet? Welke maatregelen worden er in Nederland genomen om het aantal verkeersslachtoffers onder invloed van alcohol te voorkomen? Wat staat er in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en in het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid? Wat houdt de BOB-campagne in? En tenslotte, hoe ziet de preventie van rijden onder invloed van alcohol door zware drinkers eruit?