Gamen

Het Trimbos-instituut biedt actuele informatie over en ondersteuning bij problematisch gamen en gameverslaving. Wij ondersteunen professionals en ouders via diverse informatiekanalen. Serious gaming biedt ook veel nieuwe mogelijkheden. Zo zijn wij nauw betrokken bij een innovatief onderzoek naar video games ter preventie en behandeling van angst en depressie bij kinderen en adolescenten.

Informatie en ondersteuning bij problematisch gamen en gameverslaving

Hoewel het aantal gameverslaafden in absolute aantallen relatief beperkt is, blijken er in de praktijk veel vragen te leven bij professionals, ouders en anderen in de omgeving van gamers. Het Trimbos-instituut maakt toegankelijke kennisproducten en biedt ondersteuning  aan (problematische) gamers en de professionele en sociale omgeving van deze doelgroep. Zo kunt u voor betrouwbare informatie en ondersteuning terecht bij de Gamen Infolijn en www.gameninfo.nl en hebben we foldermateriaal beschikbaar om (problematisch) gamen bespreekbaar te maken met  jongeren en ouders.

Op 5 april 2016 heeft het Trimbos-instituut een symposium over preventie van problematisch gamen gehouden. Het symposium ‘The next level’ was bedoeld om te informeren en te inspireren, voor iedereen die zich met preventie van problematisch gamen bezighoudt. U kunt de presentaties van het symposium op gameninfo bekijken.

Preventie problematisch gamen

Het Trimbos-instituut heeft een aanbeveling geschreven voor preventie bij problematisch gamen. Hierin worden concrete aanbevelingen gedaan die u kunt inzetten ter preventie van problematisch gamen.

Uw kind en gamen

De website www.uwkindengamen.nl biedt toegankelijke informatie en advies aan ouders van jonge (problematische) gamers.

Serious gaming als preventie- en behandelinstrument bij angst en depressie onder jeugd

Hoe kun je serious gaming inzetten het voorkomen en de behandeling van angst en depressie onder jongeren? Het Trimbos-instituut is betrokken bij een multidisciplinair onderzoeksprogramma. Dat stelt zich ten doel om twee interactieve, stimulerende en kwalitatief hoogstaande video games voor kinderen en jongeren te ontwikkelen, te testen en te implementeren. Het project loopt van maart 2015 tot maart 2020.

Lees meer over het onderzoek

Nieuws

Mogelijkheden en uitdagingen van applied gaming als preventie en behandeling bij jeugd
28 november 2017 - Op 23 november 2017 vond de derde netwerkbijeenkomst plaats ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van het..
Website helpt ouders met kind dat veel gamet
5 april 2016 - Vandaag lanceert het Trimbos-instituut de website uwkindengamen.nl. Op deze site vinden ouders filmpjes, voorbeelden en..
Nieuwe adviezen over de preventie van problematisch gamen
4 april 2016 - Gamen is voor veel jongeren een leuk tijdverdrijf, maar helaas loopt het soms uit de hand. De afgelopen jaren is de..

Publicaties

Bean, A. M., Nielsen, R. K. L., Rooij, A. J. van, & Ferguson, C. J. (2017). Video game addiction: the push to pathologize video games. Professional Psychology: Research and Practice, 48(5), 378–389. doi:10.1037/pro0000150

Carras, M. C., Porter, A. M., Rooij, A. J. van, King, D., Lange, A., Carras, M., & Labrique, A. (2017). Gamers’ insights into the phenomenology of normal gaming and game “addiction”: a mixed methods study. Computers in Human Behavior(79), 238–246. doi:10.1016/j.chb.2017.10.029

Lobel, A., Engels, R.C.M.E., Stone, L.L., Burk, W.J., & Granic, I. (2017). Video gaming and children’s psychosocial Wellbeing: a longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 46(4), 884–897. doi:10.1007/s10964-017-0646-z

Meer publicaties over dit thema