Monitoringonderzoek 2023: verkoop en gebruik van alcoholvrije en alcoholarme dranken in Groot-Brittannië
Onderzoekers uit Groot-Brittannië hebben een eerste monitoringsonderzoek uitgevoerd in 2023 naar de verkoop en het gebruik van alcoholvrije en alcoholarme dranken (verder: no/lo dranken) in Groot-Brittannië. Er is gebruik gemaakt van 3 databronnen: mediabureau Nielsen voor de verkoop in de horeca (e.g. pubs, bars en restaurants) over de periode 2014 t/m 2022; onderzoeksbureau Information Resources, Inc (IRI) voor de verkoop in de detailhandel (e.g. winkels en supermarkten) over de periode 2020 t/m 2022 en de Alcohol Toolkit Survey voor het gebruik onder volwassenen in de periode augustus t/m oktober 2022.
Uit dit onderzoek blijkt dat winkels 1,1 liter no/lo dranken per volwassene verkochten in Groot-Brittannië in 2021, in totaal 57.301.400 liter. De totale waarde van de verkoop van no/lo dranken bedroeg £221 miljoen. Het aandeel van de verkoop van no/lo dranken van de totale alcoholverkoop steeg en was 1,06% van het totale verkoopvolume en 0,60% van de verkoopwaarde in 2021. Dit aandeel was hoger in de detailhandel dan in de horeca. No/lo bier domineert de no/lo drankenmarkt en was goed voor 77% van het totale no/lo verkoopvolume.
De gemiddelde prijs van no/lo dranken daalde voor alle dranksoorten. De gemiddelde prijs die per liter no/lo bier in de horeca werd betaald, daalde van £9,63 in 2014 naar £8,54 in 2022, na inflatiecorrectie. No/lo bier is duurder dan standaard bier in zowel de detailhandel als de horeca, maar het prijsverschil nam over tijd af. De gemiddelde prijs die in 2022 voor no/lo wijnen, sterke dranken en kant-en-klare dranken (RTDs: ready-to-drinks, een verzamelnaam voor alcopops of voorgemixte sterke dranken) in de detailhandel werd betaald, was lager dan voor standaard wijnen, sterke dranken en kant-en-klare dranken.
Een klein aantal grote merken domineert de no/lo markt. Zo waren de 3 best verkochte no/lo biermerken in de detailhandel goed voor 48% van het totale no/lo verkoopvolume van bier en de top 5 no/lo cidermerken in de detailhandel waren goed voor 85% van het totale no/lo verkoopvolume van cider in 2021.
Het aandeel horecagelegenheden dat verpakt no/lo bier verkocht (bier in flessen of blikjes) steeg van 45% in 2014 naar 73% in 2022. Het aandeel dat tap no/lo bier verkocht was veel lager, maar steeg van 0,1% in 2014 naar 3,8% in 2022. Andere dranksoorten waren minder beschikbaar: van de horecagelegenheden verkocht 24% no/lo cider, 17% verkocht no/lo sterke dranken en minder dan 5% verkocht no/lo wijn en no/lo kant-en-klare dranken.
Verder bleek dat 33% van de volwassenen aangaf in het afgelopen jaar minstens één keer no/lo dranken te hebben gebruikt, terwijl 18% aangaf dit minstens één keer per maand te doen en 10% minstens één keer per week. Het gebruik van no/lo dranken was hoger bij volwassenen uit hogere sociale klassen en bij volwassenen die ook alcohol dronken. Frequent gebruik van no/lo dranken was hoger bij volwassenen die riskant drinken.
De onderzoekers concluderen dat no/lo dranken een steeds belangrijkere rol (gaan) spelen in het drinkgedrag in Groot-Brittannië, mede dankzij innovaties in de productontwikkeling en veranderende consumentenvoorkeuren.
Meer lezen over dit onderwerp: