Cross-sectionele studie: gebruik en doel van QR-codes op alcoholetiketten
Onderzoekers van EVID-ACTION Youth Network, onderdeel van een samenwerking tussen de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Europese Unie, hebben een cross-sectionele studie uitgevoerd naar QR-codes op alcoholetiketten.
In 2024 bezochten de onderzoekers 34 winkels in 25 Europese steden (totaal 13 landen). Daar bekeken zij de etiketten van in totaal 1815 producten. Voor elk product hielden ze bij of er een QR-code op stond, of het duidelijk was waar deze voor bedoeld was en naar wat voor informatie deze leidde. Ook hielden ze bij om wat voor drank het ging en uit welk land het product kwam.
Uit dit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 alcoholische dranken (31%) in 2024 een QR-code op het etiket had. Dit was iets vaker het geval bij wijn (37%) en sterke drank (30%) dan bij bier (23%). Bij de meeste producten (84%) stond de QR-code op de achterkant van het product. In veel gevallen (61%) stond er geen uitleg bij over het doel van de QR-code.
De websites achter de QR-code waren meestal (75%) in de taal van het land waar het gekocht was. Minder dan de helft (36%) van de websites bevatte een leeftijdscontrole. De websites bevatten het vaakst informatie over het merk of de drank (46%), voedingswaarden (42%), gezondheid (42%) en ingrediënten (41%).
De onderzoekers concluderen dat QR-codes op alcoholetiketten steeds vaker voorkomen in Europa, maar vaak geen duidelijk doel hebben. Doordat ze ook gebruikt worden voor informatie over het merk, is het risico dat ze meer als reclame gezien worden dan als een bron van informatie over ingrediënten en mogelijke gezondheidsrisico’s. De onderzoekers pleiten voor duidelijke regels en controle op het gebruik van QR-codes.