Header Image

Welbevinden van docenten en studentbetrokkenheid

Inspiratieverhaal - “Het zit in kleine dingen zoals een student begroeten bij binnenkomst”

Integraal werken aan welbevinden draagt bij aan lekker in je vel zitten en goed tot leren kunnen komen. In dit praktijkvoorbeeld lees je hoe het MBO Utrecht werkt aan welbevinden door de focus te verschuiven van zorg of ondersteuning naar preventie. En hoe docententeams werken vanuit pedagogische beloftes en actief checken bij studenten wat ze daar in de praktijk van terugzien.

Pedagogische beloftes

MBO Utrecht werkt net zoals veel andere mbo-instellingen met de ondersteuningspiramide. Dit model gaat ervanuit dat de basisbegeleiding voor ongeveer 80% van de studenten voldoende zou moeten zijn en dat ongeveer 20% van de studenten extra ondersteuning nodig heeft. Beleidsadviseur Map Koers, begeleider van de werkgroep studentbegeleiding, vertelt: “Samen hebben we in kaart gebracht wat de basisbegeleiding in het onderwijs bij ons inhoudt, en wat ervoor nodig is om dat goed uit te voeren. Bij alle opleidingen van de instelling hebben we over deze vragen dialoog-sessies gevoerd met docenten. We hebben dit uitgewerkt in zeven pedagogische beloftes, zoals ‘leren doen we samen’, ‘iedereen hoort erbij’ en ‘we dagen je uit’. Vervolgens hebben we per opleiding tien studenten geïnterviewd over de vraag: hoe ervaar jij die pedagogische beloftes in de praktijk?” Hieruit kwam bijvoorbeeld naar voren dat studenten vinden dat ze te weinig worden uitgedaagd. Map: “De pedagogische beloftes geven ons een duidelijk kader waar we op terug kunnen komen. Ik hoop dat we vanaf nu jaarlijks met studenten dialoogsessies hierover gaan voeren.”

Een brede, preventieve aanpak

Het Team Studentenwelzijn biedt aanvullende ondersteuning aan studenten die niet door het onderwijsteam geboden kan worden. Tot een aantal jaar geleden was dit team veel bezig met brandjes blussen en ad-hoc inspelen op wat er speelde bij studenten. Teamleider Nora Rahmani wilde daar graag verandering in brengen: “Ik wilde toe naar een holistische benadering, waarbij we rekening houden met de diverse behoeften, achtergronden en capaciteiten van studenten. En ons vooral richten op de talenten van studenten, het inclusiever maken en meer doen aan preventie en voorlichting. Het gaat niet alleen om het moment dat een student bij ons komt met een hulpvraag, maar eigenlijk al vanaf het moment dat je bij ons op school komt. Dat je niet als een nummertje wordt gezien, maar we je welkom heten. Dat je in de klas het gevoel hebt dat je erbij hoort, dat je wordt gezien en erkend.” Deze brede en preventieve manier van kijken naar welbevinden is nog wel een kwestie van wennen en omdenken. “Het zit in kleine dingen, zoals een student begroeten bij binnenkomst. Dat begint nu meer aandacht te krijgen.”

Ondersteunen van docententeams

Team Studentenwelzijn heeft ook meer ingezet op het ondersteunen van docententeams, zodat zij studenten beter kunnen begeleiden. Nora vertelt hierover: “We gaan met docententeams in gesprek als studenten worden aangemeld voor ondersteuning. Waar ligt het precies aan? Wat hebben jullie zelf al ondernomen? En soms ook: waarom worden we nu pas ingeschakeld? Hoe kan het dat een student met een taalontwikkelingsstoornis pas wordt aangemeld voor ondersteuning in de laatste periode op school? Hoe kunnen we dat in de toekomst voorkomen? We proberen samen met docenten een analyse te maken, zodat we beter kunnen inzetten op preventie.” Docenten(teams) kunnen vervolgens ondersteuning krijgen in de vorm van klassenobservaties, training of coaching. Denk bijvoorbeeld aan een training over hoe je beginnende problematiek bij studenten kunt signaleren, of een training motiverende gespreksvoering.

Een sprankelend team

Wanneer het goed gaat met het welbevinden van docenten, is het makkelijker voor hen om een positieve omgeving te creëren in de lessen en om goede relaties op te bouwen met studenten . Map ziet dit terug in de praktijk: “Er zijn teams die heel erg aan het buffelen zijn en het best wel zwaar hebben. Dan zie je al snel dat het vervolgens bij studenten niet anders is.” Het werkt ook andersom: als het goed gaat met het team, heeft dat een positief effect op studenten. Gezamenlijke professionalisering als docententeam rondom het thema welbevinden kan daar een bijdrage aan leveren, ziet Map: “Ik moet denken aan de opleiding Kind en Onderwijs, dat is echt zo’n sprankelend team. Het is zeker niet dat daar geen problemen voorkomen bij studenten, maar het team werkt daar samen aan. Dat doen ze door in te zetten op professionalisering. Wekelijks hebben ze bijvoorbeeld intervisie, verdiepen ze zich in een thema of ontwikkelen ze nieuwe tools. Dat maakt dat iedereen enthousiast en betrokken blijft.”

Tips van MBO Utrecht

  • Organiseer kenniscafés voor alle medewerkers over thema’s die raken aan het welbevinden van studenten. Nora: “Een bijeenkomst had als thema ‘Ik ben niet gek’, over hoe we reageren op mensen die een stoornis hebben. En ik heb een keer een workshop gegeven over vooroordelen die we hebben over hoe studenten met geld omgaan.”
  • Verbind mensen met verschillende expertises met elkaar en zorg dat je elkaar regelmatig spreekt. Map: “Wat heel erg helpt is dat we elkaar gewoon zien. Dus dat we het zo hebben georganiseerd dat je het thema welbevinden met elkaar kunt bespreken. Bijvoorbeeld in een expertgroep met mensen van binnen en buiten de instelling.”

Wat is integraal werken aan welbevinden?

Mbo-instellingen die integraal werken aan welbevinden zorgen voor een combinatie van acties en maatregelen die elkaar versterken, op alle niveaus in en om de school. Er is geen vaste integrale aanpak die je op elke instelling kunt uitvoeren. Het is juist belangrijk dat je kiest voor acties en maatregelen die passen bij jouw studenten, jouw medewerkers en de (school)context.

Aan de slag

Ben je ook werkzaam op een mbo school(locatie) en wil je aan de slag met integraal werken aan welbevinden? Op de mbo-pagina van Welbevinden op School vind je onder meer een stappenplan en andere handige tools.

Vragen?

Ines Roessink

Adviseur/projectleider Gelijke Kansen op Gezond Opgroeien

Profiel en contact

Blijf op de hoogte

Volg alle ontwikkelingen en activiteiten via onze mails

Meld je aan

Hulp en ondersteuning

Welbevinden op School biedt trainingen en workshops aan over integraal werken aan welbevinden. Deze trainingen en workshops zijn voor professionals binnen en buiten de school, zoals teamleiders, Gezonde School-coördinatoren, zorg-/ondersteuningscoördinatoren, LOB-coördinatoren, studieloopbaanbegeleiders, Gezonde School-adviseurs en gedragswetenschappers (zoals schoolpsychologen). Het doel is om deze professionals te helpen zich bekwaam te voelen, zodat zij zelfstandig aan de slag kunnen met welbevinden op hun school of de scholen die zij ondersteunen.  

Wil je meer weten over ons aanbod? Kijk dan hier voor meer informatie. Of stuur een mail naar welbevinden@trimbos.nl. 

Gelijke kansen op welbevinden

Welbevinden op School is een samenwerking van het Trimbos-instituut en Pharos expertisecentrum gezondheidsverschillen. Pharos heeft als missie om gezondheidsverschillen terug te dringen, zodat iedereen de kans heeft om even lang en gelukkig te leven. Die missie streeft Pharos, samen met Trimbos, ook na binnen Welbevinden op School, specifiek gericht op jongeren met een verhoogd risico op sociaaleconomische gezondheidsverschillen. 

Werken aan welbevinden en kansengelijkheid

Pharos logo

De Gezonde School-aanpak

Welbevinden op School is kennispartner van Gezonde School. Gezonde School brengt de kennis van Welbevinden op School met de Gezonde School-aanpak in de praktijk. De aanpak helpt scholen om structureel bij te dragen aan een goede gezondheid van leerlingen en medewerkers. Scholen die werken met de aanpak kiezen zelf met welke gezondheidsthema’s ze aan de slag gaan - welbevinden is één van de thema’s. 

Werken aan welbevinden via de Gezonde School-aanpak

gezonde school logo