Werkwijze voor verbetering uitstroom specialistische ggz
Ontwikkeling en evaluatie van een werkwijze om de uitstroom uit de specialistische ggz te verbeteren
Het Trimbos-instituut heeft samen met Vicino NHN, GGZ NHN en Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN Huisartsen) een werkwijze ontwikkeld om de uitstroom van cliënten uit de specialistische ggz-teams van GGZ Noord-Holland Noord te verbeteren. We noemen dit het Doorstroom- en AfstemmingsGesprek, kortweg: het DAG-gesprek. Professionals en cliëntenvertegenwoordigers zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling ervan. In de afsluitende fase van dit project wordt het DAG-gesprek via een pilot getest in de praktijk.
De pilot is gestart in de Kop van Noord-Holland, en loopt tot en met augustus 2025. Het doel is om inzicht te krijgen in hoe de werkwijze voor het DAG-gesprek in de praktijk wordt uitgevoerd en ervaren door professionals , cliënten en naasten. Dit om de werkwijze waar nodig te verbeteren. Deze pilot is de laatste fase van een project dat wordt gefinancierd vanuit het Onderzoeksprogramma ggz van ZonMw.
Verbetering mogelijk in overgang specialistische ggz naar huisartsenzorg
Jaarlijks maken ruim 700.000 volwassenen gebruik van de specialistische ggz (sggz). Wanneer de cliënt en behandelaar met de behandeling willen stoppen, wordt de huisarts weer het eerste aanspreekpunt van een cliënt. Uit onderzoek en signalen uit de praktijk is bekend dat deze overgang van sggz naar huisartsenzorg niet altijd even soepel verloopt.
In de eerste projectfase zijn in de regio Noord-Holland Noord interviews gehouden met alle betrokkenen, waaronder cliënten(vertegenwoordigers), huisartsen, POH’s-ggz en professionals werkzaam in de ggz-teams. Wat gaat er al goed? En wat kan nog beter wanneer cliënten de sggz verlaten, en de huisarts weer hun eerste aanspreekpunt wordt? Op basis van de verzamelde aandachtspunten en verbetermogelijkheden hebben Trimbos-instituut, Vicino NHN, GGZ NHN en HKN Huisartsen vervolgens in de tweede projectfase de werkwijze voor het DAG-gesprek ontwikkeld. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met professionals en cliëntenvertegenwoordigers, via co-creatiesessies en interviews.
De werkwijze voor het DAG-gesprek
Wanneer cliënt en sggz-behandelaar overeenstemming hebben om toe te werken naar afsluiten van de behandeling, nemen zij de beslissing om wel of niet een DAG-gesprek te gaan voorbereiden. De huisarts wordt betrokken bij deze beslissing. De cliënt bereidt het DAG-gesprek voor, samen met zijn of haar sggz-behandelaar. Dan wordt ook bepaald wie er - naast de cliënt, huisarts en sggz-behandelaar - eventueel nog meer bij het gesprek aanwezig zijn. Zoals een naaste, een POH-ggz, een professional uit het sociaal domein, of een ervaringsdeskundige. Tijdens het DAG-gesprek worden afspraken gemaakt over wat ieders rol en verantwoordelijkheid is in de vervolgzorg of -ondersteuning voor de cliënt na afronding van de ggz-behandeling, en hoe daarin onderling wordt samengewerkt.
Testen in de praktijk
Het testen van de werkwijze in de praktijk in de Kop van Noord-Holland vormt de derde en laatste projectfase. In de pilot willen we antwoord krijgen op vragen als: hoe vaak wordt het DAG-gesprek gevoerd bij cliënten voor wie de sggz behandeling wordt afgesloten? Hoe ervaren en waarderen professionals, cliënten en naasten de werkwijze en het bijbehorende materiaal? Wat zijn factoren die de uitvoering van de werkwijze bevorderen en belemmeren? Op basis van de bevindingen worden de werkwijze en het bijbehorend materiaal waar nodig verbeterd. Ook wordt een implementatieplan opgesteld voor de gehele regio Noord-Holland Noord.K
Naar verwachting wordt de definitieve versie van het DAG-gesprek in het najaar van 2025 openbaar gemaakt.
Meer informatie
- Het rapport naar aanleiding van de eerste projectfase is hier in te zien: Passende zorg na behandeling in de specialistische ggz in de regio Noord-Holland Noord
- Meer informatie hierover in het toenmalige nieuwsbericht: Van specialistische ggz naar huisartsenzorg: een nieuwe gezamenlijke werkwijze