Bericht

Verband tussen online marketing en alcoholgebruik jongeren

2 juni 2016

Jongeren zitten steeds vaker op internet en kijken minder tv. De alcoholindustrie weet de jongeren online heel goed te bereiken. Een onlangs gepubliceerde studie toont de invloed aan van online alcoholmarketing op het drinkgedrag van minderjarigen.

Voor online reclames en marketing gelden veel minder regels en wordt vooral vertrouwd op ‘zelfreguleringsbepalingen’ van de industrie. Jongeren en ook minderjarigen worden daardoor online te pas en te onpas geconfronteerd met alcoholreclames.

Uit een Europese studie van Avalon de Bruin, Rutger Engels en anderen blijkt er een verband te zijn tussen deze alcoholmarketing en de kans dat jongeren (zwaar) gaan drinken. Eerste auteur Avalon de Bruijn van EUCAM hierover tegen Reuters: "Alcoholmarketing op internet lijkt onvermijdbaar. Maar ik was verrast dat de invloed van online reclame op jongeren zo sterk was en de blootstelling eraan zo hoog."

Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 9.000 leerlingen rond de leeftijd van 14 jaar op scholen in Duitsland, Italië, Nederland en Polen. In alle onderzochte landen bleek een hoge blootstelling aan online alcoholmarketing samen te hangen met een grotere kans te drinken of zelfs een zware drinker te zijn.

De Bruijn: "Alle vormen van alcoholreclame bleken in eerder onderzoek al gerelateerd aan méér drinken. De impact van online alcoholmarketing blijkt echter bijzonder invloedrijk. Dit kan worden verklaard door het interactieve en persoonlijke karakter van online reclame voor alcohol."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Rutger Engels, rengels@trimbos.nl


Dossier_UitgaanAlcoholDrugs Thema_Alcohol


Meer berichten

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.