Blog |

Tien jaar Happy Drinks

tien-jaar-happy-drinks

Zo’n tien jaar geleden ontmoette ik Pierre Wind. Het was het begin van een unieke samenwerking en een ontmoeting die de manier waarop ik met alcoholpreventie bezig ben, compleet heeft veranderd. Pierre Wind, de kokoloog uit Den Haag, TV-kok, schrijver van kookboeken, voormalig chef in diverse sterrenrestaurants, foodstylist en de stuwende kracht achter Smaaklessen.

De ontmoeting

Een man met een enorme energie en een missie om Nederland gezonder te maken. We ontmoetten elkaar voor het eerst in een chique Haags hotel in 2009. Er was meteen een klik en na 10 minuten wisten we wat we moesten doen: een spannend alcoholvrij aanbod voor jongeren ontwikkelen, de horeca interesseren en als het kon een eigen alcoholvrij product op de markt zetten. “Jongeren moeten meer te kiezen hebben als ze uitgaan. De horeca kan meehelpen om het alcoholprobleem te verminderen door spannende alcoholvrije dranken in het aanbod op te nemen. Verleid ze, daag ze uit met creatieve alcoholvrije dranken die je gedronken wilt hebben.” Zo kun je een deel van het alcoholprobleem oplossen aldus Pierre.

Als ik als niet-alcoholdrinker ga kijken, wat is er nou voor assortiment voor de gezonde mens? Cola, Seven-Up, jus d’orange misschien . . . maar geen leuke spannende drankjes

Waarom zocht ik contact met Pierre? De aanleiding was een uitzending van Knevel en van den Brink op 29 mei 2008 waar Pierre samen met stadgenoot en schrijver Bart Chabot aan tafel zat om te vertellen over hun plannen om een soort Michelingids te maken voor snackbars. Bart en Pierre hielden een vurig pleidooi voor een gezonder aanbod en het uitreiken van sterren aan de gezondere snackbars. Ik was die avond vroeg naar bed gegaan en keek nog even tv en dommelde langzaam weg. Ik schoot recht overeind toen Pierre het thema veranderde van voeding naar alcohol. Ik hoorde hem zeggen: “Dat is ook met het alcoholprobleem namelijk. De jeugd heeft alcoholproblemen. Als ik als niet-alcoholdrinker ga kijken, wat is er nou voor assortiment voor de gezonde mens? Cola, Seven-Up, jus d’orange misschien . . . maar geen leuke spannende drankjes.”

Wow . . . twee zielen, één gedachte. Dat was namelijk precies waar ik zelf vanuit mijn werk voor de alcoholmatigingscampagne over aan het nadenken was. Voor jongeren die uitgaan is er superveel keuze als het gaat om alcoholhoudende dranken, maar er is eigenlijk heel weinig te kiezen in het alcoholvrije segment. Om dat veranderen is een zetje nodig in het aanbod. Nudging wordt dat ook wel genoemd in de wetenschappelijke literatuur; maak het alcoholvrije aanbod interessanter en de consument zal er eerder voor kiezen. “Hoe kom ik met hem in contact?” ging er door mijn hoofd. Ik ging meteen googlen maar kon zijn emailadres niet vinden. Diezelfde avond daarom maar een mail naar zijn management gestuurd of ze een afspraak konden regelen. Het duurde even, want Pierre wil wel weten met wie hij in zee gaat, maar begin 2009 ontmoetten we elkaar in het Haagse hotel.

De start van Happy Drinks

Happy Drinks ontstond eigenlijk per toeval. De eerste actie waarin het Trimbos-instituut en Pierre samenwerkten was de wedstrijd, Pierre kan het shaken. Om jongeren te interesseren voor alcoholvrij hadden we een wedstrijd bedacht waarin we jongeren opriepen om zelf recepten voor alcoholvrije cocktails op te sturen. Ter inspiratie voor de deelnemers zou Pierre een aantal recepten bedenken. Hij verraste ons in meerdere opzichten. We hadden afgesproken dat hij drie of vier recepten zou aanleveren. In plaats daarvan kregen we meer dan 10 recepten die hij ook nog eens gratis voor ons in een website opleverde. Hij noemde die recepten Happy Drinks: alcoholvrij met een kick, dranken waar je blij van wordt. De wedstrijd Pierre kan het shaken was eigenlijk een grote mislukking. Er waren nauwelijks inzendingen maar na afloop kwamen tot onze grote verrassing de verzoeken binnen of we die Happy Drinks niet konden komen maken op schoolfeesten. Happy Drinks was geboren.

Happy Drinks vindt zijn vorm

In 2011 waren we met een campagnefinanciering in staat om Happy Drinks naar zijn huidige vorm te ontwikkelen. Uit de alcoholverwachtingen en alcoholmotivatie-theorie weten we dat jongeren alcohol drinken uit bepaalde motieven. Deze motieven vormden de basis voor Happy Drinks en we ontwikkelden vier categorieën: Strength (Rock ’n Roll drinks met een heftige kick), Social (samen drinken), Love (met ‘liefdesopwekkende’ kruiden zoals rozemarijn en munt) en Strange (die je gedronken moet hebben). De recepten werden uitgewerkt op de website www.happydrinks.nl, via filmpjes en receptenboeken. Daarnaast bedachten we een online cursus en een cateringconcept in samenwerking met Dazzling Cocktails. Pierre was bevriend met ‘mister Pinkpop’ Jan Smeets en hij kon wel regelen dat we met een Happy Drinks-bar op Pinkpop konden staan. Op Pinkpop bleek hoe groot het succes van Happy Drinks was. Zeker in het begin was er nog nauwelijks een interessant alcoholvrij-aanbod en de Happy Drinks waren niet aan te slepen. Vooral de tweede en derde dag van Pinkpop, als mensen brak waren van de alcohol of weer naar huis gingen, was het megadruk in ons alcoholvrij café op de Kalm-aan-laan. Echte publiekslievelingen waren The Battery (met Sechuan Button), de Komkommie (met komkommersiroop), The Bojito (onze variant op de Mojito) en de Kalm-aan-thee (een soort Ice-tea).

Lex Lemmers
Senior adviseur lokaal beleid