Game design en de invloed van ontwerpen
Het ontwerp van games kan het gedrag van de gamer sturen. We noemen dit ‘behavioral design’. Het Trimbos-instituut doet onderzoek naar (verschillende vormen van) gameontwerp en geeft beleidsadvies over dit soort gedragsbeïnvloeding.
Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Nieuwsbrief
Ben jij een partij of professional die werkt op het snijvlak van digitalisering en welzijn en wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten en recente ontwikkelingen in het veld? Meld je dan nu aan voor onze halfjaarlijkse nieuwsbrief!
Meld je aanEthisch en verantwoord ontwerp van games
Verdienmodellen spelen een centrale rol in gameontwerp. Vroeger verdienden ontwikkelaars geld als mensen hun games kochten. Nu wordt er vooral geld verdiend met aankopen binnen de games. Dit worden ook wel in-game aankopen genoemd. Gebruikers van de game worden vaak door ‘manipulatief ontwerp’ gestimuleerd om meer tijd in het spel door te brengen en meer geld uit te geven.
Soms is die sturing heel zichtbaar. Bijvoorbeeld een tijdelijk evenement in de game die je eigenlijk niet kan missen. Soms is de sturing onzichtbaar. Bijvoorbeeld via algoritmes die de beleving van de game onzichtbaar aanpassen. En sommige games frustreren de gamer bewust om een aankoop te stimuleren. Door manipulatieve ontwerpen komen de bescherming van kinderrechten en de bescherming van de mentale, sociale of lichamelijke gezondheid van de gamer soms onder druk te staan. Toch zijn er ook positieve ontwerpvoorbeelden, bijvoorbeeld games waarin positief gedrag wordt aangemoedigd.
Het Gamecheck-project maakt deze sturing zichtbaar en bespreekbaar, zodat spelers en hun omgeving bewustere keuzes kunnen maken over gamegedrag. Omdat de invloed heel subtiel is hebben mensen die games spelen namelijk vaak niet door dat hun gedrag beïnvloed wordt. Dit geldt extra voor kinderen. Ook ouders zijn zich vaak niet bewust van deze verleidende of misleidende technieken in de games die hun kinderen spelen.
Het Gamecheck-project draagt bij aan:
- Het ontwikkelen van een coderingstool die behavioral design-elementen (de elementen die gedrag beïnvloeden) in games herkent.
- Het ontwikkelen van een educatieve visuele aanpak om bewustwording te creëren bij jonge spelers en hun ouders.
- De resultaten van dit project worden in de toekomst gebruikt om ouders en jonge spelers beter te informeren over gedragsbeïnvloeding in games.
> Lees meer hierover in het Game-check rapport
Adviezen voor beleidsmakers en onderzoekers
Op dit moment zijn er nog onvoldoende regels en richtlijnen over gedragsbeïnvloeding in games en over hoe een game zo kan worden ontworpen dat de (financiële) gezondheid van de gamer goed beschermd wordt. Het Trimbos-instituut en de Alliantie Digitaal Samenleven (ADS) bieden concrete beleidsadviezen en aanknopingspunten voor onderzoekers om hier verandering in te brengen.
> Lees het rapport ‘Behavioral design in video games’
Gokken in games
Meer informatie over gokken in games vind je in de kennisdossiers van het Expertisecentrum Gokken.