Rotterdam start campagne tegen doorschenken ‘Stop op tijd. Wij schenken niet door’

8 oktober 2019

'Ben je dronken? Dan krijg je geen alcohol meer.' De gemeente Rotterdam werkt samen met Rotterdamse horecaondernemers, het Trimbos-instituut en Koninklijke Horeca Nederland aan het aanpakken van doorschenken van alcohol aan dronken personen. In totaal doen 28 horecazaken in het centrum van Rotterdam mee: van grote club tot borrelcafé en alles daar tussenin. Samen werken we aan een veilig en gezellig uitgaansleven in Rotterdam.

Problemen door dronkenschap

Dronkenschap leidt tot veel problemen in het uitgaansleven. Denk aan overlast, geweld, vernielingen en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daar zit niemand op te wachten. Om deze problemen op te lossen en te voorkomen, is in Rotterdam een aanpak tegen doorschenken ontwikkeld. Vanaf 7 oktober start een campagne in alle deelnemende zaken zodat bezoekers meteen kunnen zien dat er geen alcohol meer geschonken aan dronken gasten.

Nieuwe norm

De campagne ‘Stop op tijd. Wij schenken niet door.’ is gericht op het uitgaanspubliek in Rotterdam. Met de campagne wordt een nieuwe norm gesteld in het uitgaansleven: ben je dronken? Dan krijg je geen alcohol meer. Het doel van de campagne is om het uitgaanspubliek er bewust van te maken niet de grens over te gaan voor zichzelf en voor anderen door teveel te drinken.

Aanpak doorschenken en dronkenschap

Het Trimbos-instituut heeft in 2017 de aanpak dronkenschap en doorschenken ontwikkeld voor gemeenten. Een Nederlandse vertaling van de Zweedse STAD-aanpak, die daar al 20 jaar succesvol het uitgaansleven veiliger en gezelliger maakt. De aanpak is erop gericht te voorkomen dat mensen dronken worden of mensen die dronken zijn nog alcohol kunnen krijgen, ook wel ‘doorschenken’ genoemd.

Samen sterk

Een aanpak zoals deze kan niet alleen door de gemeente worden uitgevoerd. De kracht van de aanpak in Rotterdam is de samenwerking tussen de gemeente, horecaondernemers, maar bijvoorbeeld ook de politie en gemeentelijke toezichthouders. Zo is het barpersoneel van de deelnemende zaken getraind in het herkennen van dronkenschap en het weigeren van alcohol aan dronken klanten. Ook treden de toezichthouders op als coach voor barpersoneel om hen te helpen.

Nina Hooijmejer van BIRD ontving uit handen van wethouder Bert Wijbenga het eerste exemplaar van de poster die in alle deelnemende horecagelegenheden zal komen te hangen.

Rhalda Jansen Fotografie