Hoe het Vechtdal College samenwerkt aan een veilig en prettig leerklimaat

Dit artikel van Welbevinden op School is in mei 2025 verschenen in Biond Magazine, voor begeleiders in onderwijs.
(Beeld ter illustratie. Foto niet op Vechtdal College gemaakt)
Het Vechtdal College in Dedemsvaart zag de laatste jaren een toename van ongewenst gedrag, zoals schelden en pestgedrag tussen leerlingen. Dit was voor de school de aanleiding om aan de slag te gaan met het programma Welbevinden op School. Zorgcoördinator Arjan de Graaf: “We hebben nu veel beter zicht op de ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen.”
De school besloot om schoolbreed te werken aan het welbevinden van zowel leerlingen als docenten. Arjan legt uit waarom dit zo belangrijk was: “We merkten dat een onaangename straatcultuur steeds meer invloed had op de school. Leerlingen spraken elkaar met scheldwoorden aan, er was meer pestgedrag, en het werd steeds moeilijker om leerlingen aan te spreken op ongewenst gedrag. Deze verandering is iets van de laatste twee à drie jaar, mogelijk versterkt door de coronamaatregelen.”
Het leertraject Welbevinden op School
Om deze problemen aan te pakken, begon het Vechtdal College in schooljaar 2023-2024 met het leertraject Welbevinden op School. Dat leertraject wordt begeleid door een Gezonde School-adviseur van de GGD en mede mogelijk gemaakt door extra financiering van de gemeente Hardenberg. Tijdens het traject werden verschillende thema’s besproken, zoals beleid, ouderbetrokkenheid, schoolstress, prestatiedruk en groepsdynamiek. Arjan: “We gingen in groepjes in gesprek over hoe bepaalde zaken op school geregeld zijn, zodat we van elkaar konden leren.”
Driehoeksgesprekken voor meer ouderbetrokkenheid
Een belangrijk onderdeel van de nieuwe aanpak waren de driehoeksgesprekken, waarbij de docent, de leerling en de ouders samen praten. In plaats van traditionele mentor- of oudergesprekken, maakt de leerling nu een presentatie over zijn of haar ervaringen op school: wat goed gaat en waar men tegenaan loopt. Arjan: “Dit helpt de leerling om het gesprek met de ouders thuis verder voort te zetten. Ouders voelen zich meer betrokken, omdat hun kind nu de regie heeft.”
Zicht op de ondersteuningsbehoefte van leerlingen
Een ander resultaat van het leertraject was de zogenaamde ‘ondersteuningspiramide’. Arjan legt uit: “Samen met een coach en een ondersteuningsdocent kijken we naar de klas en beoordelen we welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Daarna bepalen we of de leerlingen basisondersteuning, intensieve begeleiding of zeer intensieve begeleiding nodig hebben. In de driehoeksgesprekken komt dit terug en kunnen ouders en leerlingen hierover vragen stellen. Daardoor krijgen we veel beter zicht op de ondersteuningsbehoefte.”
Oprechte aandacht voor docenten
Naast het welbevinden van leerlingen is er ook aandacht voor het welbevinden van docenten. Arjan: “We starten met collegiale consultatie, zodat collega’s van elkaar kunnen leren. Daarnaast krijgen docenten de mogelijkheid om deel te nemen aan vitaliteitsprojecten, zodat ze in hun werk goed ondersteund blijven.”
Ideeën borgen in het beleid
De ideeën die Arjan en zijn collega’s tijdens de bijeenkomsten opdeden, werden besproken in een kernteam. Arjan: “We hebben vervolgens met de teamleiders overlegd of de ideeën bij de schoolvisie passen. Het is belangrijk dat de ideeën niet zomaar voorbijgaan. We willen ze borgen in het beleid, zodat ze onderdeel van de schoolstructuur blijven. Scholen zijn vaak goed in ad-hoc oplossingen, maar herhaling en structurele inbedding is essentieel voor succes.”
Wil jij ook aan de slag met welbevinden op jouw school?
Ben jij benieuwd hoe je welbevinden op jouw school kunt bevorderen? Kijk dan op de pagina’s van welbevindenopschool voor praktische tools, tips en voorbeelden uit de praktijk per type onderwijs. Wil je daarbij begeleiding van een Gezonde School-adviseur? Kijk dan op de site van Gezonde School voor meer informatie.
Welbevinden op School en Gezonde School stimuleren scholen om schoolbreed en structureel te werken aan het welbevinden van hun leerlingen en studenten. De tools en handvatten van Welbevinden op School bieden uitwerking van de Gezonde School-aanpak voor het thema welbevinden. Welbevinden op School werkt samen met de Expertgroep Schoolpsychologen van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), Sectie Jeugd. De gemeente Hardenberg en de Gezonde School-adviseur van de GGD bieden het leertraject ‘Welbevinden op School’ aan als onderdeel van de aanpak Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO).