Extern nieuws |

Bijna 2 op de 3 drinkers staat open voor een maand geen alcohol

IkPas (initiatiefnemer van onder andere Dry January), KWF Kankerbestrijding, de Maag Lever Darm Stichting en 20 andere samenwerkende gezondsheidsfondsen hebben marktonderzoekbureau MarketResponse kwantitatief onderzoek laten uitvoeren naar ‘Hoe denkt Nederland over een alcoholpauze?’ bij volwassen Nederlanders (N=1.605). Het veldwerk vond plaats van 2 tot en met 15 februari 2023 en is representatief voor Nederland.

Uit dit onderzoek blijkt dat tweederde van de volwassenen die alcohol drinkt (62%) open staat voor een alcoholpauze van een maand, zoals Dry January. De meest genoemde reden ( 54%) voor zo’n alcoholpauze is om de eigen gezondheid te verbeteren. Andere belangrijke redenen om tijdelijk geen alcohol te drinken zijn ‘om me lichamelijk fitter te voelen’ (29%), ‘om af te vallen’ (21%) en ‘om geld te besparen’ (21%). Ook ‘me mentaal fitter voelen’ (18%), ‘een beter gevoel over mezelf krijgen’ (18%) en ‘beter slapen’ (14%) werden genoemd.

Verder blijkt uit dit onderzoek dat volwassenen die een alcoholpauze houden het belangrijker vinden dat hun eigen kinderen geen alcohol gaan drinken: 59% van de volwassenen die tijdelijk stopt wil dit tegenover 32% van de volwassenen die geen alcoholpauze inlast.

“Een maand pauze zorgt ervoor dat je je bewust wordt van je alcoholgebruik”, zegt Martijn Planken van IkPas. “Door tijdelijk geen alcohol te drinken merk je welke rol alcohol in je leven speelt. Je kiest bewuster óf, wannéér en hoevéél je wil drinken in plaats van te handelen uit gewoonte.”

Driekwart (74%) van de volwassenen geeft aan het tijdelijk stoppen met alcoholgebruik op eigen gelegenheid te (willen) doen; 12% zegt dit mogelijk te doen vanuit een gezamenlijk initiatief als IkPas en 14% zegt beide opties te overwegen. “Wanneer je je inschrijft voor IkPas, blijkt uit ons onderzoek, houd je het ook echt langer vol”, zegt Planken. “Een andere belangrijke tip is om het samen te doen met een maatje, dus niet alleen. Houd het ook niet voor jezelf. Wanneer je het iedereen in je omgeving vertelt, kan men er ook rekening mee houden en kom je niet ongewild voor het blok te staan.”

De campagne ‘Alcohol vergroot de kans op 7 soorten kanker’ van de Gezonde Generatie zal in januari weer op tv en online te zien zijn. Dit onderzoek is uitgevoerd voor deze campagne en dient als basis.

Gezonde Generatie en KWF Kankerbestrijding

Meer lezen over dit onderwerp: