Moving Stories is een applied game gericht op het bespreekbaar maken van depressieve klachten.
Moving Stories leert jongeren elkaar beter te helpen als het niet goed gaat. Het project is geschikt voor klassen in het voortgezet onderwijs.
- Thema: Jeugd
- Doelgroep: Jongeren
- Type: begeleid; applied game
- Kosten: Nog niet vastgesteld
Hoe werkt het?
Moving Stories bestaat uit een introductieles, een video game en een nagesprek met een ervaringsdeskundige. Moving Stories wordt door een hele klas op de middelbare school uitgevoerd. De jongeren doen samen mee aan een introductieles en een nagesprek. De video game wordt individueel door de jongeren op hun eigen telefoon gespeeld. In de gamekrijgen jongeren de opdracht om hun nicht Lisa te helpen. Ze kunnen 5 acties per keer uitvoeren waarmee ze Lisa mogelijk kunnen helpen. Gedurende de dag krijgen de leerlingen berichtjes van Lisa als feedback op de door hen gekozen acties. Hoewel jongeren op de eigen telefoon spelen, kunnen ze van elkaar leren door te overleggen. In totaal spelen de jongeren 5 dagen de game. Na 5 dagen komt een ervaringsdeskundige in de klas om zijn of haar verhaal met depressie te vertellen en samen met de jongeren in gesprek te gaan over hoe ze een vriend of vriendin kunnen helpen die niet lekker in zijn of haar vel zit.
Onderbouwing
In onderzoek naar Moving Stories kwamen positieve korte termijn effecten naar voren op stigma en het herkennen van depressieve symptomen. De effecten op persoonlijk stigma bleven op langere termijn aan. Van de jongeren die deelnamen aan Moving Stories gaf 92% aan dat ze de video game aan een vriend of vriendin zouden aanraden.
De Commissie Serious Games van de Dutch Society for Simulation in Healtcare heeft de game, op basis van het DSSH evaluatieraamwerk valide games, gewaardeerd met 3 sterren (Moving Stories | DSSH).