Tien jaar Happy Drinks

Alcohol

woensdag 17 april 2019 | Lex Lemmers

Zo’n tien jaar geleden ontmoette ik Pierre Wind. Het was het begin van een unieke samenwerking en een ontmoeting die de manier waarop ik met alcoholpreventie bezig ben, compleet heeft veranderd. Pierre Wind, de kokoloog uit Den Haag, TV-kok, schrijver van kookboeken, voormalig chef in diverse sterrenrestaurants, foodstylist en de stuwende kracht achter Smaaklessen.

De ontmoeting

Een man met een enorme energie en een missie om Nederland gezonder te maken. We ontmoetten elkaar voor het eerst in een chique Haags hotel in 2009. Er was meteen een klik en na 10 minuten wisten we wat we moesten doen: een spannend alcoholvrij aanbod voor jongeren ontwikkelen, de horeca interesseren en als het kon een eigen alcoholvrij product op de markt zetten. “Jongeren moeten meer te kiezen hebben als ze uitgaan. De horeca kan meehelpen om het alcoholprobleem te verminderen door spannende alcoholvrije dranken in het aanbod op te nemen. Verleid ze, daag ze uit met creatieve alcoholvrije dranken die je gedronken wilt hebben.” Zo kun je een deel van het alcoholprobleem oplossen aldus Pierre.

Als ik als niet-alcoholdrinker ga kijken, wat is er nou voor assortiment voor de gezonde mens? Cola, Seven-Up, jus d’orange misschien . . . maar geen leuke spannende drankjes

Waarom zocht ik contact met Pierre? De aanleiding was een uitzending van Knevel en van den Brink op 29 mei 2008 waar Pierre samen met stadgenoot en schrijver Bart Chabot aan tafel zat om te vertellen over hun plannen om een soort Michelingids te maken voor snackbars. Bart en Pierre hielden een vurig pleidooi voor een gezonder aanbod en het uitreiken van sterren aan de gezondere snackbars. Ik was die avond vroeg naar bed gegaan en keek nog even tv en dommelde langzaam weg. Ik schoot recht overeind toen Pierre het thema veranderde van voeding naar alcohol. Ik hoorde hem zeggen: “Dat is ook met het alcoholprobleem namelijk. De jeugd heeft alcoholproblemen. Als ik als niet-alcoholdrinker ga kijken, wat is er nou voor assortiment voor de gezonde mens? Cola, Seven-Up, jus d’orange misschien . . . maar geen leuke spannende drankjes.”

Wow . . . twee zielen, één gedachte. Dat was namelijk precies waar ik zelf vanuit mijn werk voor de alcoholmatigingscampagne over aan het nadenken was. Voor jongeren die uitgaan is er superveel keuze als het gaat om alcoholhoudende dranken, maar er is eigenlijk heel weinig te kiezen in het alcoholvrije segment. Om dat veranderen is een zetje nodig in het aanbod. Nudging wordt dat ook wel genoemd in de wetenschappelijke literatuur; maak het alcoholvrije aanbod interessanter en de consument zal er eerder voor kiezen. “Hoe kom ik met hem in contact?” ging er door mijn hoofd. Ik ging meteen googlen maar kon zijn emailadres niet vinden. Diezelfde avond daarom maar een mail naar zijn management gestuurd of ze een afspraak konden regelen. Het duurde even, want Pierre wil wel weten met wie hij in zee gaat, maar begin 2009 ontmoetten we elkaar in het Haagse hotel.

De start van Happy Drinks

Happy Drinks ontstond eigenlijk per toeval. De eerste actie waarin het Trimbos-instituut en Pierre samenwerkten was de wedstrijd, Pierre kan het shaken. Om jongeren te interesseren voor alcoholvrij hadden we een wedstrijd bedacht waarin we jongeren opriepen om zelf recepten voor alcoholvrije cocktails op te sturen. Ter inspiratie voor de deelnemers zou Pierre een aantal recepten bedenken. Hij verraste ons in meerdere opzichten. We hadden afgesproken dat hij drie of vier recepten zou aanleveren. In plaats daarvan kregen we meer dan 10 recepten die hij ook nog eens gratis voor ons in een website opleverde. Hij noemde die recepten Happy Drinks: alcoholvrij met een kick, dranken waar je blij van wordt. De wedstrijd Pierre kan het shaken was eigenlijk een grote mislukking. Er waren nauwelijks inzendingen maar na afloop kwamen tot onze grote verrassing de verzoeken binnen of we die Happy Drinks niet konden komen maken op schoolfeesten. Happy Drinks was geboren.

De Happy Drinks crew op Pinkpop

Happy Drinks vindt zijn vorm

In 2011 waren we met een campagnefinanciering in staat om Happy Drinks naar zijn huidige vorm te ontwikkelen. Uit de alcoholverwachtingen en alcoholmotivatie-theorie weten we dat jongeren alcohol drinken uit bepaalde motieven. Deze motieven vormden de basis voor Happy Drinks en we ontwikkelden vier categorieën: Strength (Rock ’n Roll drinks met een heftige kick), Social (samen drinken), Love (met ‘liefdesopwekkende’ kruiden zoals rozemarijn en munt) en Strange (die je gedronken moet hebben). De recepten werden uitgewerkt op de website www.happydrinks.nl, via filmpjes en receptenboeken. Daarnaast bedachten we een online cursus en een cateringconcept in samenwerking met Dazzling Cocktails. Pierre was bevriend met ‘mister Pinkpop’ Jan Smeets en hij kon wel regelen dat we met een Happy Drinks-bar op Pinkpop konden staan. Op Pinkpop bleek hoe groot het succes van Happy Drinks was. Zeker in het begin was er nog nauwelijks een interessant alcoholvrij-aanbod en de Happy Drinks waren niet aan te slepen. Vooral de tweede en derde dag van Pinkpop, als mensen brak waren van de alcohol of weer naar huis gingen, was het megadruk in ons alcoholvrij café op de Kalm-aan-laan. Echte publiekslievelingen waren The Battery (met Sechuan Button), de Komkommie (met komkommersiroop), The Bojito (onze variant op de Mojito) en de Kalm-aan-thee (een soort Ice-tea).

 

Verder zonder subsidie en Be a King

In 2011 besloot het toenmalige kabinet Rutte 1 om de subsidies voor actieve leefstijl-beïnvloeding sterk terug te draaien, wat onder andere inhield dat de landelijke leefstijlcampagnes die door ZonMw werden gefinancierd, moesten stoppen. Zo ook de alcoholcampagne en Happy Drinks. Maar dit betekende niet het einde van Happy Drinks. Het concept zoals we het ontwikkeld hadden, bleek op eigen kracht door te rollen. De Happy Drinks catering via Dazzling Cocktails bleef ingehuurd worden door gemeenten, congressen, beurzen, scholen en kleine lokale festivals. Ook kregen we de kans om met partners samen te werken die bereid waren om de activiteiten te financieren. Zo stond Happy Drinks in 2012 op de kaart van het Holland Heineken House in London en organiseerden we samen met The Greenery en het Voedingscentrum in 2013 voor de kroning van Willem Alexander de actie Be a King. Pierre bracht hiervoor in de vorm van de Be a King een culinaire ode aan Willem Alexander en Maxima. De Be a King is een gelaagde Happy Drink. De onderste laag bestaat uit een mengsel van appelmoes, basilicum (koningskruid) en munt. De middelste laag bestaat uit Dulce de Leche (een Argentijnse lekkernij waar Maxima dol op is) en de bovenste uit prachtig oranje gekleurd vers geperst wortel-venkelsap. Als je de Be a King drinkt, ontstaat door de vermenging van de lagen de typisch Nederlandse dropsmaak. Een meesterwerk van Pierre dat ook nog eens minder dan 80 calorieën bevat. Zie hier het recept van de Be a King.

Samenwerking met het horecavakonderwijs

Het belangrijkste doel van Happy Drinks was en is om de horeca te motiveren om het aanbod alcoholvrij een flinke push te geven. Op iedere horecakaart een aparte categorie Happy Drinks was onze droom en dat kon alleen als we de bartenders van de toekomst wisten te bereiken. We zijn daarom vanaf het begin gericht geweest op het horecavakonderwijs. Happy Drinks vond zijn weg in de horecaleerlijn Tendens (van uitgeverij Edu’Actief) voor het VMBO en MBO. Daarnaast gingen we samenwerken met de Vereniging van Scholen met Horecaopleiding (VSHO). Alcoholvrij werd een onderdeel van het bijscholingstraject voor docenten en Happy Drinks werd onderdeel van de culinaire vakwedstrijden die de VSHO organiseert voor het VMBO praktijkonderwijs. Op het programma van de wedstrijd staat sinds een aantal jaren het maken van een alcoholvrij aperitief.

De innovatie is niet meer te stoppen en steeds meer grote en kleine ondernemers investeren in de ontwikkeling van alcoholvrije producten. Horecastudenten worden opgeleid in de geest van Happy Drinks en weten ook gasten die (even) geen alcohol drinken een bijzonder drankje voor te zetten

Hoewel er zeker niet op iedere horecakaart een categorie Happy Drinks staat kwam de horeca wel degelijk in beweging. We zijn er supertrots op dat alcoholvrij inmiddels op veel horecakaarten een serieuze plek heeft gekregen. De consument vraagt nu ook om mooie, spannende en kwalitatief goede alcoholvrije producten en dat was tien jaar gelden wel anders. De innovatie is niet meer te stoppen en steeds meer grote en kleine ondernemers investeren in de ontwikkeling van alcoholvrije producten. Horecastudenten worden opgeleid in de geest van Happy Drinks en weten ook gasten die (even) geen alcohol drinken een bijzonder drankje voor te zetten.

Happy Drinks The Battle

Happy Drinks The Battle

Eén van de hoogtepunten van Happy Drinks was ongetwijfeld de bartenderwedstrijd Happy Drinks The Battle die we in 2017 organiseerden. Zou het lukken om echte professionele bartenders in beweging te krijgen voor alcoholvrij? Dat lukte zeker. Mark Jedski, bartender van De Smaak Ambassade, bedacht The Madonna: like a virgin, een alcoholvrije Gin-Tonic en won hiermee de eerste editie van Happy Drinks The Battle. De zelfgemaakte botanische siroop van Mark in combinatie met een fruitpuree van bergamot, rozenwater, een vleugje earl grey thee en een echt mooie tonic maken de Madonna onweerstaanbaar lekker, aldus de jury (met daarin Timo Janse, de beste bartender van Nederland).

The Madonna: like a virgin

Happy Drinks The Battle kreeg nog een geweldige spin-off omdat siropenmaker Mat Buitelaar van Pinkyrose (die ook in de jury zat) aanbod om van het winnende recept een ‘special edition handmade syrup’ te maken (de Herbal Bergamot Tonic). Hierdoor was The Madonna in twee of drie handelingen te maken en verscheen het winnende recept in 2017 op diverse horecakaarten in Nederland en België. De opbrengst van de special edition werd door Pinkyrose geschonken aan de Rotterdamse stichting Music Matters die het gebruikte voor muziekprojecten gericht op jongeren die wat extra aandacht konden gebruiken. Wat ons betreft was dat de kroon op ons werk.

 

 

Met Happy Drinks The Battle kwamen eigenlijk alle doelstellingen die Pierre en ik in 2009 in tien minuten in het Haagse hotel hadden bedacht bij elkaar. Een uniek alcoholvrij recept, bedacht door een horecakopstuk en met de Herbal Bergamot Tonic vond het eerste Happy Drinks-product zijn weg naar de markt.

 

 

 

"Je moet geduld hebben, 10 jaar geleden kon je hier niet over praten . . . . maar, het wordt een trend” zei hij vol overtuiging. Het waren visionaire woorden en hij heeft gelijk gekregen.
Pierre Wind beoordeelt The Madonna tijdens Happy Drinks The Battle

Hoe verder?

Zoals gezegd is de markt voor alcoholvrij de afgelopen jaren enorm positief veranderd. Ik noem nog een paar voorbeelden. Alcoholvrij bier heeft een grote kwaliteitsslag gemaakt en het is één van de grootste groeimarkten in de biersector. Water en ‘infused’ water zijn hip en er is nieuwe markt voor ‘volwassen’ frisdranken. De thee-sommelier heeft zijn intrede gedaan en veel restaurants bieden naast de wijnkaart een alcoholvrij arrangement aan. Een prachtige innovatie die ik zeker ook moet noemen is de alcoholvrije spirit Seedlip die naast het feit dat hij alcoholvrij is ook nog eens nul calorieën bevat.

De nieuwe markt betekent dat Happy Drinks na tien jaar de focus gaat verleggen. Het Trimbos-instituut zal zich vooral concentreren op het horecavakonderwijs en wil samen met de Vereniging van Scholen met een Horecaopleiding (VSHO) invulling blijven geven aan de studiedagen voor docenten en de culinaire wedstrijden. Happy Drinks catering kan ingehuurd blijven worden via Dazzling Cocktails. En Pierre blijft op zijn eigen unieke manier energie geven aan Happy Drinks. De site met recepten, filmpjes en de online cursus heeft hij in beheer via zijn eigen website en hij blijft de ultieme ambassadeur voor het alcoholvrije alternatief. Daarnaast blijft hij in zijn restaurants De Hoftrammm en Het Trammmhuys onvermoeid experimenteren en werken aan het verbreden en vernieuwen van de alcoholvrije kaart.

In de uitzending van Knevel en van de Brink (nu 10 jaar geleden) kreeg Pierre het hoongelach van een aantal tafelgenoten over zich heen toen hij zijn pleidooi hield voor vernieuwing van het alcoholvrije aanbod. “Je moet geduld hebben, 10 jaar geleden kon je hier niet over praten . . . . maar, het wordt een trend” zei hij vol overtuiging. Het waren visionaire woorden en hij heeft gelijk gekregen. Veranderingen kosten tijd en ruim tien jaar na de bewuste uitzending van Knevel en van den Brink kunnen we vaststellen dat de wereld van alcoholvrij definitief is veranderd. Het is een serieus alternatief voor iedereen die (even) geen alcohol wil drinken. Hoeveel we hier als Happy Drinks aan hebben bijgedragen weet ik niet, ik weet wel dat ik nog heel lang met Pierre wil blijven samenwerken om alcoholvrij naar een nog hoger niveau te tillen.

Eervolle vermelding:

De TAHA Happy Cocktail van Eric Miete en Kiara Nillesen van Koppert Cress

Auteur

Lex  Lemmers

Stuur een bericht aan contactpersoon Lex Lemmers of bel +31 (0)30 - 2959(345)