Blog

Horeca kan nog wel duwtje gebruiken richting alcoholvrij

Dossier_LokaalMiddelenbeleid Dossier_UitgaanAlcoholDrugs Alcohol

donderdag 26 april 2018

Op een feestje, in een kroeg of in een club word ik door mensen om mij heen vaak raar aangekeken als ik een frisje bestel. Dan krijg ik opmerkingen als: ‘Ach, drink toch gewoon gezellig mee!’ of ‘Waarom drink je niks? Moet je nog rijden?’. Vaak probeer ik dan uit te leggen dat ik gewoon niet altijd zin heb in alcohol en soms van een paar drankjes al een heel heftige kater krijg, of erger zelfs, een migraineaanval. Toch vinden veel mensen dit geen goede reden en moet ik het blijven uitleggen.

Aanbod alcoholvrij vaak beperkt

De horeca heeft veel aandacht voor alcoholische dranken. De drankkaart staat vol met verschillende smaken wijn, speciaal bieren, cocktails, bubbels en likeuren. Als je geen zin hebt in alcohol, zoals ik, dan is de keuze vaak beperkt tot een cola of spa rood. Terwijl er tegenwoordig zoveel lekkere, volwassen frisdranken op de markt zijn en ook de kwaliteit van alcoholvrije bieren steeds beter wordt! In mijn eigen omgeving merk ik ook dat er steeds meer mensen zijn die gewoon niet altijd zin hebben in alcohol, of die wat gezonder willen leven. Daarnaast heeft alcohol een hoop nare gezondheidseffecten, dus mensen die minder of geen alcohol willen drinken zouden daar zo goed mogelijk in ondersteund moeten worden. Ik denk dat er voor de horeca nog veel mogelijkheden zijn om hun alcoholvrije aanbod uit te breiden.

Ik was benieuwd of nudging zou kunnen werken om de alcoholvrije keuze aantrekkelijker te maken

Tijdens mijn stage bij het Trimbos-instituut heb ik me dan ook over de beschikbaarheid van alcoholvrij in de horeca gebogen. Ik was benieuwd of nudging zou kunnen werken om de alcoholvrije keuze aantrekkelijker te maken. Hoe de omgeving is ingericht heeft veel invloed op de keuzes die iemand maakt. Het concept van nudging haakt hierop in door de omgeving zó in te richten dat je een duwtje in de goede richting krijgt. Een bekend voorbeeld is de plaatsing van de trap en de lift in een gebouw. Als je een gebouw binnenkomt en het eerste wat je ziet is een enorme trap, dan is het heel uitnodigend om die te gebruiken. In gebouwen waar de trap verstopt zit achter een deur en waar de liften goed zichtbaar zijn, zal je sneller geneigd zijn de lift te gebruiken. Dit zou je ook kunnen vertalen naar de horeca, waar je mensen zou kunnen nudgen om vaker te kiezen voor alcoholvrije dranken. Bijvoorbeeld door het alcoholvrije aanbod uitgebreider, interessanter én zichtbaarder te presenteren.

Er zit zeker potentie in het nudgen naar alcoholvrij in de horeca

In mijn onderzoek heb ik horecaondernemers geïnterviewd om erachter te komen hoe zij hun (alcoholvrije) assortiment samenstellen en welke afwegingen daarbij spelen. Sommigen hebben gewoon geen interesse om alcoholvrij een prominentere plek te geven. Maar gelukkig zijn er ook horecagelegenheden die wel openstaan voor het aanbieden van een uitgebreid alcoholvrij aanbod. In sommige horecagelegenheden staan er zelfs al goede alcoholvrije biertjes en heerlijke alcoholvrije cocktails op de kaart. Er zit dus zeker potentie in het nudgen naar alcoholvrij in de horeca. Daarvoor is gemotiveerde horeca nodig, die openstaat voor nieuwe ideeën. Daarnaast is er meer onderzoek nodig om te beoordelen welke nudging strategieën het beste werken in de kroeg.

Het wordt steeds duidelijker dat meer mensen behoefte hebben aan alcoholvrij. De stijgende verkoop van alcoholvrije bieren en de ontwikkeling van allerlei nieuwe frisdranken spreken voor zich. Toch denk ik dat de horeca nog een extra duwtje nodig heeft om die stap ook echt te zetten. Inzicht in de wensen van de consument kan de horeca over de streep trekken.

Als ik nu op stap ga, dan neem ik mijn vrienden mee naar een kroeg waarvan ik weet dat er ook lekkere alcoholvrije drankjes te krijgen zijn. Regelmatig zijn ze verrast over de alcoholvrije cocktails, ginger beers en Bionades die ik bestel. Vaak weten mensen niet eens wat er allemaal op de kaart staat. Mijn tip voor het beste alcoholvrije aanbod in Utrecht? Dat is toch zeker Stan&CO met hun kombucha, huisgemaakte ijsthee en alcoholvrije cocktails van Pinky Rose! Vraag dus ook eens naar de alcoholvrije opties als je deze zomer lekker op het terras zit of eens in de kroeg staat!

Lian Smeets, stagiaire Jongeren en Riskant Gedrag bij het Trimbos-instiuut, student aan de Wageningen Universiteit, Voeding en gezondheid.

Deel dit bericht

« Alle berichten bekijken

De reacties op deze blogpost worden niet getoond omdat u bepaalde cookies niet accepteert op deze site.
U kunt desgewenst via Disqus.com deelnemen aan de discussie.