Wat leerlingen en studenten nodig hebben om zich goed te voelen op school, hangt af van verschillende factoren. Denk aan de thuissituatie, de buurt waarin ze zijn opgegroeid en de ingrijpende ervaringen die ze hebben meegemaakt. Als je wilt werken aan het welbevinden van álle leerlingen en studenten, is het belangrijk om hier rekening mee te houden.
In dit lunchwebinar hoor je hoe het schoolbreed en integraal werken aan welbevinden bijdraagt aan gelijke kansen voor leerlingen en studenten. En waarom dit zo belangrijk is. We gaan in gesprek met twee inspirerende aanpakken:
We ontdekken hoe De Amsterdamse Familie Scholen samenwerken met ouders en maatschappelijke partners om de ontwikkelkansen en het welbevinden van leerlingen te versterken
En we horen vanuit Stichting Orion over het belang en de ontwikkeling van Traumasensitief onderwijs, en hoe dit bijdraagt aan een veilige en ondersteunende leeromgeving voor iedere leerling en student
In dit webinar kom je meer te weten over:
De relatie tussen welbevinden en ongunstige omstandigheden of ingrijpende ervaringen
Traumasensitief werken in het onderwijs
Het ontwikkelen van een community aanpak door samen te werken met de schoolomgeving
Inspirerende praktijkvoorbeelden van de Amsterdamse Familiescholen en Traumasensitief Onderwijs (TSO)
Praktische tools en handvatten voor sleutelpersonen in en om het onderwijs, om met gelijke kansen op welbevinden aan de slag te gaan
Voor wie? Dit webinar is bedoeld voor onderwijsprofessionals, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, directies, schoolpsychologen, studieloopbaanbegeleiders, mentoren, decanen, gezonde school adviseurs en iedereen die zich inzet voor het welbevinden van leerlingen en studenten in het onderwijs.
Georganiseerd door: Welbevinden op School; een programma van Pharos en het Trimbos-instituut
Sprekers:
Ines Roessink, projectleider Welbevinden op School bij Pharos
Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk, wetenschappelijk kennisinstituut voor mentale gezondheid, alcohol, tabak en drugs. We doen onderzoek, verspreiden en implementeren onze kennis, zodat mensen aan hun eigen mentale gezondheid kunnen werken en bij kunnen dragen aan die van anderen.