Alcohol wordt sterk geassocieerd met gezelligheid en minder met ongezond
De Gezonde Generatie, een initiatief van samenwerkende gezondsheidsfondsen, de Maag Lever Darm Stichting en KWF Kankerbestrijding, hebben marktonderzoekbureau MarketResponse kwantitatief onderzoek laten uitvoeren naar ‘Hoe denkt Nederland over alcohol?’ bij volwassen Nederlanders (N=1.605). Het veldwerk vond plaats van 2 tot en met 15 februari 2023 en is representatief voor Nederland.
Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders vaak niet weten hoe ongezond alcohol is. Alcohol wordt sterk geassocieerd met gezelligheid (54%) en minder met iets wat ongezond is (27%). Nederlanders denken vooral dat in één keer veel drinken slecht is. Elke dag een glas alcohol vindt 46% van de Nederlanders ongezond en 20% gezond. Dit, terwijl er geen veilige hoeveelheid alcohol bestaat en alcohol de kans op 7 soorten kanker vergroot. Daarnaast zien Nederlanders ook de keerzijde van het drinken van alcohol. Bijna twee derde van de Nederlanders (64%) vindt alcohol een risicoproduct. Nederlanders denken daarbij eerder aan korte termijn risico’s, zoals de kans op vervelende situaties en agressie, en minder aan lange termijn gezondheidsrisico’s. Bovendien vindt 64% van de Nederlanders dat volwassenen zich meer bewust moeten zijn van hun voorbeeldgedrag richting jongeren.
De campagne ‘Alcohol vergroot de kans op 7 soorten kanker’ is 3 juli van start gegaan. Dit onderzoek is uitgevoerd voor deze campagne en dient als basis.
Meer lezen over dit onderwerp: