Onderzoek naar herstelacademies
Herstelacademies zijn in Nederland betrekkelijk nieuw. Op deze pagina lees je meer over wat herstelacademies zijn en over het promotieonderzoek dat Tranzo (Tilburg University) in nauwe samenwerking met het Trimbos-instituut sinds 2021 uitvoert.
Twee keer per jaar wordt er een nieuwsbrief gestuurd met updates over het onderzoek.
Wil je die ook ontvangen?
Meld je dan hier aan.
Herstelacademies (in het Engels Recovery Colleges) bieden ruimte voor mensen die psychische ontwrichting (hebben) ervaren om hun persoonlijke herstelproces vorm te geven. Deelnemers delen ervaringen en leren van elkaar in werkgroepen (zoals de WRAP-training, waarin men een persoonlijk herstelplan schrijft), ontmoetingsplekken, en/of als vrijwilliger. Zo zet iedereen op zijn eigen manier stappen naar een voor hen betekenisvol leven.
Herstelacademies worden ook wel 'schools of life' genoemd: je leert er het leven te leven, met alles wat daarbij hoort.
Peer support community
Een herstelacademie neemt peer support als uitgangspunt. Peers zijn mensen die ervaring hebben met psychisch lijden en herstel. Door ervaringen uit te wisselen leert men van elkaar, steunt men elkaar en wordt er samengewerkt. Belangrijke kernwaarden die daarbij horen zijn gelijkwaardigheid, wederkerigheid, verbondenheid en empowerment.
Onderzoek is nodig
Er komen steeds meer herstelacademies en er zijn verwachtingen dat ze veel kunnen betekenen voor mensen die met hun herstelproces aan de slag willen gaan.
Ondanks die verwachtingen is gedegen onderzoek naar dit onderwerp schaars. Zelfs in het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Verenigde Staten (VS), waar de Recovery Colleges zijn ontstaan. Daarnaast zijn herstelacademies in Nederland vaak anders ingericht dan herstelacademies in het buitenland. In Nederland wordt een herstelacademie vaak 100% door peers gerund, terwijl elders een herstelacademie vaak in samenwerking met ggz-hulpverleners wordt georganiseerd.
Het is daarom hoog tijd om intensief onderzoek te doen naar de betekenis en waarde van herstelacademies in het Nederlandse zorglandschap. We beantwoorden de vragen:
- Hoe zien Nederlandse herstelacademie eruit?
- Hoe vindt een herstelacademie haar plek binnen het zorg- en ondersteuningsaanbod?
- Wat betekent een herstelacademie voor haar deelnemers?
- Welke meetbare effecten hebben herstelacademies en wat kosten ze?
Onderzoek doe je samen
In co-creatie wordt niet alleen onderzoek verricht binnen, maar ook mét een herstelacademie. Enik Recovery College was een van de eerste herstelacademies in Nederland, opgericht in 2015 als initiatief van Lister (een organisatie voor beschermd en begeleid wonen). Inmiddels heeft Enik zeven locaties in de omgeving van Utrecht. Een groot deel van ons onderzoek wordt bij Enik uitgevoerd. Daarom werken betrokkenen bij Enik ook mee als ervaringsonderzoekers op het project.
Dit collectief noemen we de POP groep (Peer Onderzoekers Perspectief). Door ervaringskennis en academische kennis bij elkaar te brengen kunnen we van elkaar leren en onderzoek doen dat recht doet aan de praktijk.
In alle stappen van het onderzoek wordt samengewerkt (ontwerpen van studies, werven van deelnemers, data verzamelen, analyseren, en resultaten opschrijven en verspreiden).
Opzet van het onderzoek
Het onderzoek loopt tot januari 2026 en wordt uitgevoerd vanuit het Trimbos-instituut en het departement Tranzo van Tilburg University. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting tot Steun VCVGZ, Lister en Gemeente Utrecht. Het promotieteam bestaat uit:
- Marloes van Wezel, promovendus bij Tranzo, Tilburg University en het Trimbos-instituut.
- Dr. Christien Muusse, onderzoeker bij het Trimbos-instituut. Zij bracht als onderzoeker tijd door bij Enik toen de eerste locatie in Hoograven werd opgericht, en schreef daar een boek over: Ruimte voor peer support!.
- Prof. dr. Hans Kroon, hoogleraar Ambulantisering en Deïnstitutionalisering bij de Academische Werkplaats Geestdrift van Tranzo, Tilburg University en programmahoofd Zorg en Participatie bij het Trimbos-instituut.
- Prof. dr. Dike van de Mheen, hoogleraar Transformaties in de Zorg en departementsvoorzitter van Tranzo, Tilburg University.
Blogs
De onderzoekers schrijven zo nu en dan een blog over (de voortgang van) het onderzoek.
- Blog 'Samen interviewen als vorm van co-creatie in onderzoek'
- Blog 'Wat een tocht door het moeras ons kan leren over samen onderzoek doen'
- Unieke routes, gedeelde bestemming: Een reis langs herstelacademies en andere zelfregie- en herstelinitiatieven voor mensen met een psychische kwetsbaarheid - Trimbos-instituut
Output
- What do we not know (yet) about recovery colleges? A study protocol on their (cost-)effectiveness, mechanisms of action, fidelity and positioning | BMC Psychiatry | Full Text (biomedcentral.com)
- Frontiers | Navigating in a value-driven practice: a study of a Dutch Recovery College as a learning, social, and organizational space
- Een vergelijking van HerstelAcademie - Participatie en herstel | Van mensen met psychische aandoeningen en psychosociale beperkingen
- Reflectie instrument voor zelfregie- en herstelinitiatieven in Nederland
