Profiel

Dr. T. (Tony) van Rooij

Functie
Projectleider Gamen, Gokken en Mediawijsheid
Programma
Jongeren en Riskant Gedrag
Secretariaat
+31 (0)30 - 2971(133)
Telefoon
+31 (0)30 - 2959(343)
E-mail
Neem contact op
Tony van Rooij

Expertise

De entertainmentindustrie verandert snel. Dit creëert nieuwe uitdagingen voor zowel consumenten, overheden als bedrijven. Enerzijds hebben spelers soms   moeite om hun game, gok of internetgedrag onder controle te houden. Anderzijds kunnen games een sterk motiverende werking hebben, die benut kan worden om therapeutische of gezondheidsdoelen te behalen. De balans tussen deze twee vinden is niet altijd even eenvoudig.

Ik heb ruim tien jaar ervaring met het opzetten en uitvoeren van toegepaste en onderzoeksprojecten die zich richten op deze uitdagingen. Deze ervaring deed ik op bij de Universiteit Gent, tijdens mijn promotietraject bij IVO, en als adviseur bij Trimbos projecten.

Mijn huidige activiteiten binnen het Trimbos-instituut richten zich op het bevorderen van verantwoord gebruik van video games, kansspelen en nieuwe media. Ik ben hierbij specifiek geïnteresseerd in wetenschappelijk onderbouwde interventies en toegepast onderzoek die gamers, spelers van kansspelen, en andere media gebruikers helpt met het vinden van een gezonde balans.

Werkgebieden

Interessegebieden

Problematisch video game gedrag; verantwoord gebruik van kansspelen; smartphone gebruik; mediawijsheid; excessief media gebruik; problematisch internetgedrag; Internet Gaming Disorder; persistentie en motivatie in gamegedrag; ouderlijke mediatie; Games-for-health; therapeutisch gebruik van games.

Inspiratie & Missie

De snelle opkomst van technologie heeft geleid tot nieuwe zorgen. Er leven vragen bij ouders, gamers en spelers van kansspelen, en de industrie zelf over het omgaan met de grenzen van gezond gedrag. Het debat over de effecten van gamen, gokken, kansspelen en nieuwe technologie is vaak extreem gepolariseerd. Technologie is veelal ofwel de oplossing ofwel de duivel. Mijn eigen ervaring als levenslange gamer voedt mijn ambitie om het publieke begrip van video games te vergroten en zo morele paniek en demonisering te vermijden. Uiteindelijk is technologie slechts een instrument: riskant voor een kleine groep en nuttig voor velen. De balans hierin is afhankelijk van gebruikscontext, de persoon zelf en de technologie. Ik wil bijdragen aan een beter onderbouwd en meer open debat over deze vraagstukken.

Lopende projecten

  • Gameninfo.nl & Gameninfolijn
  • Gokkeninfo.nl
  • De Gezonde School en Genotmiddelen

Nevenfunctie

  • Expert begeleidingscie stuurgroep, Nationale loterij België

Links 

Blogs

Bean, A. M., Nielsen, R. K. L., Rooij, A. J. van, & Ferguson, C. J. (2017). Video game addiction: the push to pathologize video games. Professional Psychology: Research and Practice, 48(5), 378–389. doi:10.1037/pro0000150

Billieux, J., Rooij, A. J. van, Heeren, A., Schimmenti, A., Maurage, P., Edman, J., … Kardefelt-Winther, D. (2017). Behavioural Addiction Open Definition 2.0-using the Open Science Framework for collaborative and transparent theoretical development. Addiction, 112(10), 1723–1724. doi:10.1111/add.13938

Carras, M. C., Porter, A. M., Rooij, A. J. van, King, D., Lange, A., Carras, M., & Labrique, A. (2017). Gamers’ insights into the phenomenology of normal gaming and game “addiction”: a mixed methods study. Computers in Human Behavior(79), 238–246. doi:10.1016/j.chb.2017.10.029

Rooij, A. J. van, & Boonen, H. (2017). Gameverslaving & diagnostiek . In G. Bosmans, P. Bijttebier, I. Noens, & L. Claes (Eds.), Handboek diagnostiek kinderen, jongeren, en gezinnen (pp. 323–342). Den Haag: Acco.

Rooij, A. J. van, Daneels, R., Liu, S., Anrijs, S., & Looy, J. van (2017). Children’s motives to start, continue, and stop playing video games: confronting popular theories with real-world observations. Current Addiction Reports, 4(3), 323–332. doi:10.1007/s40429-017-0163-x