Cross-sectionele studie: invloed van alcoholverwachtingen op gedragseconomische factoren en alcoholproblemen
Onderzoekers uit de Verenigde Staten hebben een cross-sectionele studie uitgevoerd onder universitaire studenten (N = 287) naar de indirecte relatie tussen alcoholverwachtingen en alcoholgebruik op de relatie tussen de vraag naar alcohol (de mate waarin ze alcohol willen kopen, afhankelijk van factoren zoals prijs, beschikbaarheid en persoonlijke voorkeur) en alcoholproblemen enerzijds en de relatie tussen de beloning van alcohol en alcoholproblemen anderzijds.
Uit dit onderzoek blijkt dat zowel een grotere vraag naar alcohol als een grotere beloning van alcohol geassocieerd zijn met sterkere alcoholverwachtingen, wat een indirecte relatie toont tussen alcoholverwachtingen en alcoholgebruik.
Verder blijkt dat de vraag naar alcohol en de beloning van alcohol direct geassocieerd zijn met de verwachtingen die studenten hebben over de effecten van alcohol. Bovendien kunnen alcoholverwachtingen invloed hebben op de relatie tussen de vraag naar alcohol, de beloning van alcohol en alcoholproblemen.
De onderzoekers concluderen dat alcoholverwachtingen een belangrijk onderdeel kunnen zijn van interventies om alcoholproblemen te verminderen. Verder geven de onderzoekers aan dat longitudinaal onderzoek nodig is om deze associaties over tijd te onderzoeken.
Meer lezen over dit onderwerp: