Systematische review: effectiviteit van regelgeving voor online/digitale/internet-gemedieerde alcoholmarketing
Onderzoekers uit Slovenië, Nederland en België hebben een systematische review uitgevoerd naar de effectiviteit van regelgeving voor online/digitale/internet-gemedieerde alcoholmarketing bij kinderen, jongeren en volwassenen. In totaal zijn 14 studies (vooral cross-sectioneel) geïncludeerd (zoekperiode: 2004 tot juni 2021).
Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen en jongeren vaak worden blootgesteld aan alcoholreclame op sociale media en websites. De zelfregulerende leeftijdsverificatiesystemen van de alcoholindustrie zijn grotendeels ineffectief om te voorkomen dat jongeren worden blootgesteld aan deze digitale reclame. Er zijn ook gevallen bekend dat de alcoholindustrie zijn eigen vastgestelde gedragscodes – wat volgens hen goede marketingstandaarden zijn met betrekking tot alcoholreclame – overtreedt. Ook worden steeds innovatievere manieren van alcoholreclame in het grijze gebied vastgesteld. Bovendien zijn wettelijke maatregelen voor het verbieden of beperken van digitale alcoholreclame onvoldoende ontwikkeld en wordt er in plaats daarvan vertrouwd op vrijwillige zelfregulering door de industrie.
De onderzoekers concluderen dat er behoefte is aan meer onderzoek naar de effectiviteit van beperkingen op digitale alcoholreclame via sociale media, websites en platforms voor het delen van beelden en video’s. Ook benoemen ze dat het noodzakelijk is dat landen uitgebreide wettelijke kaders ontwikkelen, die de snel groeiende digitale alcoholreclames op nieuwe digitale media effectief beperken en controleren.
Meer lezen over dit onderwerp: