Extern nieuws |

Campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ van start

De Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) lanceert vandaag haar vernieuwde campagne ‘Zien drinken, doet drinken’. De campagne is gericht op ouders met als boodschap om geen alcohol te drinken waar hun kinderen bij zijn.

Uit onderzoek van AAN blijkt dat de kans daarmee toeneemt dat kinderen niet voor hun 18e gaan drinken. Nu heeft bijna de helft (47,5%) van de Nederlandse scholieren van 12-16 jaar al eens alcohol gedronken. Wat daaraan bijdraagt is het voorbeeldgedrag van hun ouders. Hoe vaker kinderen ouders zien drinken, des te eerder jongeren zelf beginnen met  drinken. Kinderen leren de effecten van alcohol al kennen vanaf hun 4e jaar.

AAN wil bevorderen dat geen alcohol drinken, zeker in het bijzijn van kinderen en jongeren, als een normaal geaccepteerde keuze wordt gezien. AAN pleit er bovendien voor dat de omvangrijke alcoholproblematiek in Nederland beter wordt afgestemd op de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dat betekent: minder verkooppunten, hogere prijs en een verbod op alcoholreclame en sponsoring.

Alliantie Alcoholbeleid Nederland | Zien Drinken, Doet Drinken

Meer lezen over dit onderwerp: