Extern nieuws |

Review en analyse: opvattingen en communicatie over alcoholschade en -beleid in de samenleving

Onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk hebben een multi-methodenonderzoek uitgevoerd naar de opvattingen over alcoholschade en alcoholbeleid in de samenleving en de manieren om dit te beïnvloeden. Het onderzoek bestond uit 3 delen: 1) een review van 35 studies naar effectieve framing-methoden voor gedragsverandering en alcoholbeleid, 2) een vergelijking van de opvattingen over alcoholschade en -beleid van 4 focusgroepen (20 deelnemers) met die van experts op het gebied van volksgezondheid en 3) de ontwikkeling van nieuwe framing-methoden.

Uit dit onderzoek blijkt dat uitleg geven over de mogelijke schade door alcohol belangrijk kan zijn. Framing-methoden die verslaving benadrukken, een gevoel van crisis of medeleven met slachtoffers van alcoholgebruik oproepen zijn mogelijk minder effectief. De deelnemers aan de focusgroepen brachten alcohol vooral in verband met plezier en sociale gelegenheden. Alcoholschade brachten ze in verband met ernstige alcoholproblemen en persoonlijke gebreken. Volksgezondheidexperts wezen op meer verschillende vormen van alcoholschade en benadrukten de invloed van de omgeving en commerciële belangen.

Op basis van deze opvattingen stelden de onderzoekers 6 nieuwe doelen op voor betere communicatie over alcohol. Deze doelen richtten zich op uitleg over de schadelijkheid van alcohol, het zichtbaar maken van de rol van marketing en beleidskeuzes, het normaal maken om geen alcohol te drinken en het versterken van vertrouwen dat alcoholschade verminderd kan worden. Deze doelen werkten ze verder uit in 12 voorbeeldzinnen om alcohol en alcoholschade op verschillende manieren te framen.

De onderzoekers concluderen dat de samenleving en volksgezondheidsexperts verschillen in hun opvattingen over alcoholschade, de oorzaken hiervan en de oplossingen hiervoor. Deze verschillen kunnen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe benaderingen om de samenleving beter te informeren en begrip over alcoholschade en -beleid te vergroten.

Fitzgerald, N., Angus, K., Howell, R., Labhart, H., Morris, J., Fenton, L., … & O’Donnell, R. (2025). Changing public perceptions of alcohol, alcohol harms and alcohol policies: A multi‐methods study to develop novel framing approaches. Addiction, 120(4), 655-668. 

Meer lezen over dit onderwerp: