Rapport Questionmark: alcoholreclame in folders van supermarkten
Onderzoekers van Questionmark hebben in opdracht van KWF Kankerbestrijding en MDL Fonds een onderzoek uitgevoerd naar de hoeveelheid aanbiedingen voor alcohol in reclamefolders van Nederlandse supermarkten. In 2020, 2022 en 2024 voerden zij een steekproef uit van acht weken. In de wekelijkse reclamefolders telden zij het aantal aanbiedingen voor alcohol. De steekproef werd uitgevoerd voor de zes grootste supermarktketens van Nederland: Albert Heijn, Aldi, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus.
Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal wekelijkse aanbiedingen voor alcohol in 2024 is verdubbeld ten opzichte van 2020, van gemiddeld 219 (10% van alle aanbiedingen voor eten en drinken) naar 445 (15%). Vooral het aandeel voor mixdrank en sterke drank nam toe: van alle alcoholaanbiedingen was dit 5% in 2020 en 12% in 2024.
De onderzoekers concluderen dat supermarkten hun klanten, waaronder kwetsbare groepen zoals kinderen, meer zijn gaan verleiden om alcoholhoudende dranken te kopen. Ze pleiten voor bindende wetgeving die supermarkten beperkt in hun alcoholreclame.