Extern nieuws |

Onderzoek Mulier Instituut: alcoholvrije drank in opkomst in sportkantine, maar verkoop alcohol blijft onmisbaar

Het Mulier Instituut heeft onderzoek gedaan naar de verkoop van alcoholhoudende dranken en alcoholvrije dranken (in dit onderzoek gedefinieerd als alcoholarme en alcoholvrije bieren of wijnen) in de kantines van Nederlandse sportverenigingen en wat deze verkoop betekent voor de omzet. Voor dit onderzoek hebben in het najaar van 2023 171 sportverenigingen met inkomsten uit kantineverkopen een vragenlijst ingevuld. Deze vragenlijst werd uitgezet via het verenigingspanel van het Mulier Instituut. De vragen over de verkoop van alcoholhoudende dranken konden worden vergeleken met 2020.

Uit dit onderzoek blijkt dat bij de helft van de sportverenigingen de verkoop van alcoholvrije dranken in de kantine de afgelopen jaren is toegenomen. Tegelijk vindt bijna drie kwart van de bestuurders van sportverenigingen (72%) de verkoop van alcoholhoudende dranken onmisbaar. Dit is vergelijkbaar met 2020 (71%). Bestuurders van teamsportverenigingen lijken vaker te vinden dat de inkomsten van alcoholhoudende dranken uit de kantine onmisbaar zijn (88%) dan bestuurders van sportverenigingen die (semi-)individuele sporten aanbieden (resp. 71% en 55%).

Verder geven veel verenigingsbestuurders aan dat het aandeel van alcoholvrije dranken in de omzet in de afgelopen vijf jaar is gestegen.

De helft (48%) van de bestuurders van de sportverenigingen die alcoholvrije dranken schenken, geven aan dat deze onmisbaar zijn voor de club.

De onderzoekers bevelen alcoholvrije dranken aan als alternatief voor alcoholhoudende dranken om de sportomgeving gezonder te maken. Twee op de vijf verenigingen stimuleren de verkoop van in de kantine (nog) niet. De onderzoekers raden verenigingen aan hier meer op in te zetten, bijvoorbeeld door zichtbare promotie van alcoholvrije dranken en door deze voor relatief lagere prijzen aan te bieden.

Mulier Instituut

Meer lezen over dit onderwerp: