Nieuwe reclamecode voor alle alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken
Vanaf 1 april 2024 treedt er een nieuwe reclamecode in werking voor alle alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken, namelijk de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA). Deze code geldt voor alle dranken die gezien kunnen worden als alcoholvrije variant van alcoholhoudende dranken, zoals alcoholvrije bieren en mocktails.
Ruim drie jaar geleden is de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier (RvAAB) in werking getreden om een verschil te creëren tussen alcoholhoudende bieren en alcoholvrije en alcoholarme bieren. Omdat er ook alcoholvrije varianten van andere typen alcoholhoudende dranken bestaan, zoals alcoholvrije wijn en alcoholvrije gedestilleerde drank, is er nu een reclamecode voor alle alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken opgesteld.
De RvAVA is opgedeeld in drie categorieën van alcoholvrije dranken gebaseerd op de hoeveelheid alcohol met verschillende regels:
1) 0.0-0.1%: reclame-uitingen mogen niet specifiek gericht zijn op minderjarigen;
2) 0.1-0.5%: reclame-uitingen mogen niet: verwijzen naar zwangerschap en/of alcohol en verkeersdeelname en specifiek gericht zijn op minderjarigen;
3) >0.5%: hiervoor geldt de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).
Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA)
Meer lezen over dit onderwerp: