Extern nieuws |

Heineken haalt posters weg vanwege te jong ogende modellen

Onlangs heeft bierproducent Heineken in heel Nederland reclameposters verwijderd die het bier Heineken Silver promoten. De posters gingen in tegen de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken die aangeeft dat reclame voor alcoholhoudende drank geen personen mag tonen die jonger zijn of evident jonger lijken dan 18 jaar.

Gezondheidsbevorderaar Martijn Planken plaatste een bericht over de campagne op LinkedIn. Hij vroeg aan drie tieners de leeftijd van de modellen te schatten. De tieners zeiden dat de modellen tussen de 16 en 18 jaar leken. Planken zegt hierover dat ‘Heineken precies weet wat ze doen. Ze zoeken het randje op of gaan eroverheen en zeggen dan achteraf ‘oeps’. Dat geloof ik niet. Volgens mij hebben ze heel goed opgelet van tevoren. Heineken wist dit en wilde kijken of ze ermee weg kwamen’.

Planken wil een halt toeroepen aan alcoholmarketing gericht op jongeren. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat alcoholmarketing  sterke invloed heeft op het alcoholgebruik onder jongeren. De WHO raadt nationale overheden aan om alcoholmarketing te verbieden of verregaand te beperken.

NOS

Meer lezen over dit onderwerp: