Experimentele studie: effect van verwijderen grootste formaat bierglas op alcoholverkoop in Engelse horeca
Onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk (VK) hebben een experimentele studie uitgevoerd naar het effect van het verwijderen van het grootste formaat bierglas (imperial pint, 568ml) uit het aanbod op de alcoholverkoop in de horeca in het VK. In 13 horecazaken werd een ‘A-B-A reversal design’ gebruikt in 3 opeenvolgende periodes van 4 weken. Tijdens de eerste en laatste periode werd geen interventie uitgevoerd (‘A’). Tijdens de tweede periode werd het grootste formaat bierglas verwijderd uit het aanbod (‘B’). Gegevens werden verzameld van de verkoop (aantallen) van bieren en wijnen en de totale omzet (dagelijks).
Uit dit onderzoek blijkt dat na het verwijderen van de imperial pint uit het aanbod, de verkoop van bier verminderde met gemiddeld 2.769 ml (9,7%). De verkoop van wijn nam toe met gemiddeld 232ml (7,2%). De dagelijkse totale omzet nam af met 5 procent.
De onderzoekers concluderen dat het verwijderen van het grootste formaat bierglas uit het aanbod leidt tot minder bierverkoop. Dit kan een (gezondheids)effectieve beleidsmaatregel zijn om alcoholgebruik en gerelateerde (gezondheids)schade te verminderen.
Meer lezen over dit onderwerp: