Cross-sectionele studie: relatie tussen online alcoholreclame en online alcoholverkoop
Onderzoekers uit Australië van de Foundation for Alcohol Research and Education hebben een studie uitgevoerd naar de relatie tussen online alcoholadvertenties en de online verkoop van alcoholhoudende dranken. In totaal zijn gegevens verzameld van 56.579 advertenties van 1.123 alcoholaanbieders uit de advertentiebibliotheek van Meta (zoekperiode: 21 oktober 2021 t/m 2 juni 2023). De onderzoekers analyseerden het gebruik van knoppen in de advertenties, de teksten op de knoppen (bijvoorbeeld ‘koop nu’) en de landingspagina’s achter de advertenties.
Uit het onderzoek blijkt dat 83,8 procent van alle alcoholadvertenties een knop bevatten die in 39,2 procent van de gevallen direct toegang bood om alcohol te kopen, bijvoorbeeld in een webwinkel. Vooral detailhandelaren adverteerden op deze manier: 87,3% van hun advertenties bevatten een knop met directe aankoopmogelijkheid. Dit percentage lag lager bij alcoholfabrikanten (29,9%) en andere verkooplocaties van alcoholhoudende dranken (0,61%).
De onderzoekers concluderen dat de lijn tussen online alcoholreclame en online alcoholverkoop is vervaagd en dat sociale media de beschikbaarheid van alcohol verhogen, zonder de beschermende beperkingen die fysieke verkooplocaties hebben.
Meer lezen over dit onderwerp: