Rapport VWS: Monitor Alcoholmarketing 2024
Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport Vincent Karremans heeft op 17 april 2025 de uitkomsten van de Monitor Alcoholmarketing 2024 naar de Tweede Kamer gestuurd. In opdracht van het ministerie van VWS heeft onderzoeksbureau Panteia onderzocht in welke mate jongeren tot 18 jaar met alcoholreclame in aanraking (kunnen) komen. De onderzoekers richtten zich hierbij op verschillende media (TV, websites, Youtube, Instagram en TikTok) en op de fysieke omgeving (supermarkten, recreatievoorzieningen, bioscopen, sportevenementen).
Uit dit onderzoek blijkt dat er een grote kans is dat jongeren alcoholreclame tegenkomen via reclame gericht op een breed publiek. Vergeleken met de Monitor die in 2023 is uitgevoerd, is de hoeveelheid alcoholreclame grotendeels gelijk gebleven of afgenomen. Alleen bij de 10 best bekeken TV-programma’s door minderjarigen na 21:00u was een toename van alcoholreclame te zien (8 reclames in 2024 ten opzichte van 2 reclames in 2023). De meeste alcoholreclames bleven binnen de wettelijke kaders. Bij een klein aantal reclames was mogelijk sprake van overtreding van de Mediawet en/of de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken, bijvoorbeeld door alcoholreclame op TV vóór 21:00 uur, gebruik van tieneridolen in reclames, advertenties op kindgerichte websites en bioscoopreclame voorafgaand aan een kinderfilm.
De onderzoekers concluderen dat de meeste alcoholreclames binnen de wettelijke kaders blijven, maar dat jongeren er toch via veel verschillende kanalen aan blootgesteld worden. Ze adviseren meer controle op sponsoring en marketing door influencers, strengere richtlijnen voor alcoholreclame in de sportwereld en meer onderzoek naar de invloed van supermarktacties en winacties. De staatssecretaris geeft in zijn aanbiedingsbrief aan dat hij met de industrie en verstrekkers afspraken wil maken over het beperken van alcoholmarketing.