Stoppen met roken: feiten en cijfers

Ieder jaar doen naar schatting 1 miljoen rokers een poging om te stoppen. In 2014 gebruikte veertig procent van deze mensen een hulpmiddel om te stoppen. Dat is veel meer dan eerdere jaren. De opkomst van de e-sigaret is een belangrijke verklaring voor de groei.

Hoe succesvol zijn mensen die stoppen met roken? Ex-rokers hebben gemiddeld 2,5 serieuze stoppogingen ondernomen in het verleden, rokers 2,3 stoppogingen. Rokers hebben vaak meerdere pogingen nodig voordat het lukt om definitief te stoppen. In 2012 had minder dan 10 procent van de rokers die het jaar ervoor een stoppoging hadden gedaan, nog steeds geen enkele sigaret gerookt. 

Nicotinevervangende middelen en geneesmiddelen

In 2014 gebruikte 22 procent van de (ex-)rokers nicotinevervangers en geneesmiddelen. In 5 procent van de laatste serieuze stoppogingen was er sprake van advies of begeleiding. 5 procent van de (ex-rokers) gebruikte schriftelijke hulpmiddelen bij hun laatste serieuze stoppoging in het afgelopen jaar.

Effecten van stoppen met roken op korte en lange termijn

Stoppen met roken heeft altijd zin, ook voor een korte tijd.

  • Na twintig minuten dalen de bloeddruk en hartslag;
  • Na twaalf uur is het koolmonoxidegehalte in het bloed weer normaal;
  • Na twee tot twaalf weken zijn de longfunctie en bloedsomloop verbeterd;
  • Na een tot negen maanden is de rokershoest weg en heeft de ex-roker meer adem;
  • Na een jaar is het verhoogde risico op coronaire hartziekten gehalveerd;
  • Na vijf tot vijftien jaar is het risico op een beroerte gelijk aan dat van een niet-roker;
  • Na tien jaar is het verhoogde risico op longkanker gehalveerd en het risico op andere kankersoorten verminderd;
  • Na vijftien jaar is het risico op coronaire hart- en vaatziekten gelijk aan dat van een niet-roker.

Hulpmiddelen vergroten kans op succes

Gebruik van een bewezen effectief hulpmiddel bij stoppen met roken vergroot de kans op succes. Van de volgende hulpmiddelen is aangetoond dat deze de succeskans vergroten:

  • nicotinevervangende middelen;
  • individuele begeleiding;
  • telefonische ondersteuning;
  • bepaalde groepstrainingen;
  • ondersteunende medicatie: varenicline, bupropion, nortriptyline, cytisine;
  • bepaalde zelfhulpmaterialen.

Begeleiding door middel van gesprekken is over het algemeen effectiever dan alleen zelfhulpmateriaal, zoals folders en online informatie. Rookt een patiënt gemiddeld meer dan tien sigaretten per dag? Dan bevelen wij een combinatie van medicatie en begeleiding aan. De effectiviteit van de hulp bij stoppen met roken is groter als deze wordt uitgevoerd door daartoe opgeleide begeleiders.

Meer informatie over stoppen met roken

Bent u profesionals en wilt u meer informatie over het thema stoppen met roken kunt u terecht op www.rokeninfo.nl.

Wilt u zelf stoppen met roken? Ga dan naar www.ikstopnu.nl of bel gratis de Stoplijn 0800-1995.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.