Welke vormen van alcoholreclame zijn er?

Alcoholreclame kent vele vormen en is op verschillende plaatsen vindbaar [1]. Welke verschillende vormen kunnen we onderscheiden en waar zijn ze te vinden? Hoe zit het met de financiering? En hoe ziet alcoholpromotie door middel van algemene alcoholbeelden – zonder merken te noemen - eruit?

Expertisecentrum Alcohol

Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Alcohol. Met wetenschappelijke kennis helpt het expertisecentrum professionals gezondheidsschade door alcohol terug te dringen. Op zoek naar informatie voor jezelf of een ander? Kijk op alcoholinfo.nl.

Blijf op de hoogte

Met de nieuwsbrief van het Expertisecentrum Alcohol:

E-mailadres(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heeft u een vraag?

Stuur ons een mail
Expertisecentrum Alcohol

Verschillende communicatiemiddelen

We kunnen een indeling van alcoholreclame maken aan de hand van het soort communicatiemiddel dat gebruikt wordt om de boodschap te verspreiden [1].

  • Commercials (radio, tv, bioscoop)
  • Drukwerk (advertenties in kranten en tijdschriften)
  • Apps
  • Sociale media
  • Premiums, ook wel merchandising (artikelen met een merknaam, zoals T-shirts of bierviltjes)
  • Sponsoring
  • Productplacement (sluikreclame binnen de context van een televisieprogramma, film of vlog op YouTube)

Waar is alcoholreclame te vinden?

Alcoholreclame is op veel verschillende plaatsen te vinden [1].

  • Traditionele media, zoals radio en televisie (commercials)
  • Geprinte media, zoals kranten en tijdschriften
  • Internet (bijvoorbeeld advertenties op YouTube)
  • Sociale media (Tweets, Facebookpagina’s en -berichten, Instagramposts)
  • Publieke gelegenheden (bijvoorbeeld commercials in de bioscoop)
  • Openbare ruimte (billboards langs de weg)
  • Horeca (premiums zoals bierviltjes)

Hoe wordt alcoholreclame gefinancierd?

Alcoholreclame wordt meestal betaald door de alcoholproducenten. Daarnaast zorgen consumenten ook voor verspreiding van reclame zonder dat het de producenten geld kost (free publicity) [2].

Betaald door alcoholproducenten

  • In media van anderen
    Voorbeelden: advertenties in de traditionele media, productplacement in een tv-serie, sponsoring (reclame langs het voetbalveld) en premiums (bekers met logo op een festival).
  • Op eigen kanalen
    Voorbeelden: socialemediakanalen van het bedrijf, zoals Facebookpagina’s, Twitter- en Instagramaccounts.

Onbetaald (free publicity) door consumenten
Voorbeelden: het doorsturen van socialemediaberichten, het geven van productreviews op YouTube, het schrijven van blogs, het delen van foto’s van bekende personen die (onbetaald) een alcoholmerk in beeld brengen en het dragen van T-shirts met een merknaam.

Promoten van alcohol zonder merken te noemen

Ook los van specifieke merken wordt het drinken van alcohol in de media gepromoot, bijvoorbeeld door drinkende mensen te laten zien in films en tv-series of door te refereren aan drank in liedjes. Ook een informatief artikel in de krant over een vergelijkend onderzoek van wijn of bier kan gezien worden als promotie van alcoholgebruik en dus als een vorm van alcoholreclame. Dit soort artikelen wordt soms zelfs betaald door een alcoholproducent, al is dit niet altijd te achterhalen [2]. Daarom wordt in sommige onderzoeken naar alcoholreclame ook sec het laten zien van alcoholgebruik via de media zonder merk in beeld, al dan niet betaald door alcoholproducenten, meegenomen als potentiële risicofactor voor alcoholgebruik [3].

Referenties

  1. Kruize, A., Mennes, R., & Bieleman, B. (2018). Inventarisatie alcoholmarketing. Groningen-Rotterdam: Breuer-Intraval.
  2. Cukier, S., Wettlaufer, A., Jackson, K., Minozzi, S., Bartholow, B.D., Stoolmiller, M.L., & Sargent, J.D. (2018). Impact of exposure to alcohol marketing and subsequent drinking patterns among youth and young adults. Cochrane Database of Systematic Reviews. doi:10.1002/14651858.CD013087.
  3. Smith, L.A., & Foxcroft, D.R. (2009). The effect of alcohol advertising, marketing and portrayal on drinking behaviour in young people: Systematic review of prospective cohort studies. BMC Public Health, 9, 51. doi:10.1186/1471-2458-9-51.