Applied Gaming

Voor veel jongeren en jongvolwassenen is gaming een onlosmakelijk onderdeel van hun leven. Games bieden avontuur, ontspanning en de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. De laatste jaren ontdekken ook steeds meer wetenschappers en psychologen de kracht van games om problemen met de mentale gezondheid aan te pakken.
Vimeo

Trimbos AppliedGaming

Recent onderzoek toont aan dat speciaal gemaakte therapeutische videogames angstklachten bij kinderen kunnen verminderen. Games kunnen ingezet worden bij scholen, GGZ- en jeugdzorginstellingen, huisartsen, maar ook ziekenhuizen en zelfs bedrijven. Naast kansen zijn er ook grote uitdagingen. Hoe financieren we deze games? Hoe kunnen we deze games opschalen en breed implementeren?

Moving Stories

Moving Stories is ontwikkeld om jongeren eerste hulp vaardigheden te geven en stigma te verlagen omtrent mentale gezondheid. Met als doel dat het thema bespreekbaar wordt onder jongeren en jongeren eerder hulp zoeken. In Moving Stories richt de speler zich op Lisa. Het spel wordt door de hele klas in vijf ochtenden gespeeld waarna Lisa gedurende de dag reageert op de individueel ondernomen acties.

Moving Stories is ontwikkeld door het Trimbos-instituut en IJsfontein.

Vimeo

Vimeo

MindLight

MindLight is een neurofeedback videogame voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar met angstklachten. In MindLight speel je het kind Arty die zijn grootmoeder gaat redden in een eng donker huis. Hij gaat samen met een magische pet op pad, die door middel van neurofeedback meer of minder licht geeft. Wanneer het kind meer ontspannen en geconcentreerd is, geeft de pet meer licht en vindt het kind makkelijker de weg in het donkere huis.

De game is ontwikkeld door Gain Play in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen.